Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Práce se zdravotně postiženými dětmi II (KPR / 4337)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4337 - Práce se zdravotně postiženými dětmi II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu. Požadavky k semináři a zápočtu.2. Dítě s mentálním postižením v MŠ. Charakteristické rysy mentálního postižení, klasifikace mentálního postižení, příčiny vzniku.3. Aktivity a činnosti pro rozvíjení smyslového vnímání, upevnění prostorové orientace, rozvoj řeči, zvládnutí samoobsluhy apod. u dětí s mentálním postižením.4. Dítě s narušenou komunikační schopností. Přehled vad. Postupy při edukaci dítěte v MŠ.5. Dítě s poruchou autistického spektra. Jednotlivé poruchy autistického spektra.6. Specifické metody práce7. Strukturované učení. TEACCH program, alternativní a augmentativní komunikace (VOKS, PESC atd).8. Dítě se zrakovým postižením v mateřské škole. Přehled zrakových vad. Podmínky integrace do běžného typu mateřské školy. Druhy zrakové stimulace.9. Náměty pro činnosti k rozvíjení zrakového, sluchového, taktilního vnímání, prostorové orientace. Sebeobsluha zrakově postižených v předškolním věku. Asistent pedagoga.10. Optické kompenzační pomůcky.11. Sluchově postižené dítě v MŠ. Podmínky integrace. Obecné zásady při vzdělávání dítěte se sluchově postiženým v MŠ.12. Přehled kompenzačních pomůcek. Alternativní způsoby komunikace. Cvičení na rozvíjení sluchu. Rozvíjení zvukové stránky řeči.13. Výukové PC programy.

Získané způsobilosti

Na základě získaných kompetencí je student schopen na základě charakteristiky zrakového nebo sluchového postižení dítěte efektivně přistupovat k práci s těmito dětmi.

Literatura

ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2001. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-262-0215-8.LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1994. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994.

Požadavky

Student vypracuje a odevzdá v dohodnutém termínu seminární práci (zpracování kazuistiky dítěte s mentálním nebo smyslovým postižením).Okruhy ke zkoušce korespondují s obsahem předmětu Práce se zdravotně postiženými dětmi I a Práce se zdravotně postiženými dětmi II.Studijní opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=541Vstup pro hosty; heslo - host

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Eva MrázováPaedDr. Eva Mrázová