Předmět Osobnostní a sociální výchova (KPR / 4616)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4616 - Osobnostní a sociální výchova, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod - seznámení s programem a organizací výuky, s doporučenou literaturou a s požadavky k ukončení předmětu.2. OSV a její místo v kurikulárních dokumentech (RVP ZV, ŠVP). Základní principy OSV a zásady při aplikaci aktivit ve výuce.3. Kompetence a dovednosti učitelů pro aplikaci OSV do práce školy. Osobnostně sociální kompetence učitele a sebereflexe.4. Reflexe a autoregulace v učitelské profesi jako součást interpersonální kompetence.5. Příprava témat OSV, promýšlení lekce, formulování cílů pro žáky.6. Metody a formy učení žáků v OSV.7. Hry a cvičení vedoucí k vytvoření přátelské atmosféry ve skupině a schopnosti navazovat kontakt; hry a cvičení podporující sebedůvěru.8. Hry a cvičení pro rozvoj smyslového vnímání a prostorového cítění; hry a cvičení pro rozvoj paměti, představivosti, obrazotvornosti, fantazie a tvořivosti.9. Hry a cvičení vedoucí k poznání vlastního prožívání emocí, schopnosti vyjadřovat nonverbálně své emoce a schopnosti vcítění se do citového stavu druhých lidí.10. Hry a cvičení vedoucí k uvědomění vlastního těla a rozvoji pohybových dovedností;11. Hry a cvičení podporující skupinovou spolupráci, dynamiku a citlivost.12. Hry a cvičení pro rozvoj verbální a neverbální komunikace.13. Hry a cvičení pro uvědomění si vlastních hodnotových žebříčků a hodnotových žebříčků druhých lidí.14. Hodnocení průběhu výuky a seminárních prací studentů.
Získané způsobilosti
Student(ka) využívá získaných teoretických znalostí k posílení vlastních osobnostně sociálních a komunikativních dovedností. Dokáže implementovat témata OSV do vyučování, pro řešení konkrétních problémů dokáže vybrat vhodné metody a formy práce, komunikuje prostřednictvím adekvátních komunikačních prostředků verbální či neverbální povahy. Dokáže hodnotit svůj projev a činnost podle určených kritérií, provádí sebereflexi svého chování a jednání, sděluje své pocity, prožitky, své postoje, přispívá svým přístupem k vytváření pozitivního pracovního prostředí. Dokáže promyšleně vybírat, plánovat a realizovat ve výuce aktivity, které podporují personální a sociální kompetence žáků.
Literatura
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006. ISBN ISBN 80-239-4908-.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.CANFIELD, J. & SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál., 1998. ISBN 90-7178-194-0.CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6.HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život I a II. Praha: Portál, 1994. KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích - 80%; plnění průběžných úkolů, zpracování seminární práce a její prezentace.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.