Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka (KPR / 4617)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4617 - Didaktika českého jazyka, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika českého jazyka a její vztah k jiným vědním oborům.2. Pojetí vyučování češtiny z hlediska diachronního a synchronního.3. Základní znaky a principy jazykového vzdělávání.4. Pojetí a cíle základního vzdělávání. Celková charakteristika vyučovacího předmětu, jeho složky a jejich integrace.5. Vymezení a principy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů. ŠVP. Klíčové kompetence žáků na 1. stupni ZŠ.6. Komunikační a jazyková výchova z hlediska ontogenetického vývoje řeči žáka (se zřetelem k příslušnému stupni školy).7. Očekávané výstupy/cíle, učivo a prostředky v jazykové a komunikační výchově v 1. a 2. období základního vzdělávání.8. Metody a postupy práce oživující výuku a podporující kreativitu žáka v hodinách českého jazyka.9. Učebnice českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ a další pomůcky. Práce učitele podle různých řad učebnic na 1. stupni ZŠ v hodinách českého jazyka.10. Organizace jazykového vyučování, plánování, typy a struktura vyučovacích hodin mateřštiny.11. Příprava pedagoga na vyučovací hodinu mateřštiny. Výuka mateřštiny v málotřídních školách.12. Specifika výuky mateřštiny. Zvuková a grafická stránka jazyka.13. Opravy mluvnických prací (diktáty, mluvnická cvičení, kontrolní práce) a hodnocení žáků na 1. stupni ZŠ v hodinách českého jazyka.14. Vybrané problémy z českého jazyka na 1. stupni v rámci různých jazykovědných disciplín (zvláště fonetika, morfologie, lexikologie, slovotvorba, syntax) a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy v jazykovém výcviku, přípravy na vyučování. Realizace/imitace vyučovací hodiny a mluvnických cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat a vysvětlit základní znaky, principy a pojetí jazykového vzdělávání na I. stupni škol (včetně škol speciálních), definovat a analyzovat specifické rysy moderní výuky českého jazyka v primárním vzdělávání a zhodnotit její důležitost pro osobnostní rozvoj žáka.V oblasti dovedností umí posluchač vyřešit problematické jevy ve výuce českého jazyka na I. stupni školy (včetně škol speciálních), navrhnout a posoudit různé metody a formy práce, zvolit adekvátní metodické postupy (včetně alternativních přístupů), jež vedou ke splnění očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP ZV. Student umí vytvořit a podrobně zpracovat přípravy na vyučování, simulovat a analyzovat dílčí jazyková cvičení a vyučovací hodiny jako celky, koordinovat ve výuce různé činnosti, vyučovat podle učebnicových řad pro I. stupeň ZŠ a vytvářet vhodné doplňující materiály a pomůcky pro výuku. Umí správně opravit mluvený i psaný jazykový projev žáka a ohodnotit žáka z daného předmětu.

Literatura

Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha. 1998. Brabcová, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studium učitelství na prvním stupni základní školy. Praha, 1990. Čechová, M. - Oliva, K. - Nejedlý, P. Hrátky s češtinou II. Praha: SPN, 2007. Svobodová, J. a kol. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. Svobodová, J. - Kesselová, J - Palenčárová, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava, 2002. KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha, 1999.

Požadavky

Schopnost aplikovat poznatky z jazykových, pedagogických a psychologických disciplín do vyučovací praxe.Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, zápis z náslechové hodiny, vypracování jedné podrobné přípravy a dvou mluvnických cvičení na hodinu českého jazyka a jejich imitace na semináři, jedna korektura pravopisného cvičení s hodnocením a příprava portfolia ke SZZ.

Garant

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.