Předmět Praktikum didaktiky primární školy (KPR / 4620)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4620 - Praktikum didaktiky primární školy, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod - seznámení s programem výuky, s organizací práce v seminářích, s průběhem klinické praxe a samostatnými výstupy studentů, s doporučenou literaturou a s požadavky k ukončení předmětu.2.-5. Řízené hospitace na vybraných základních školách. Studenti jsou vedeni k osvojení si metody pozorování a k jejímu uplatnění jako diagnostické metody, techniky záznamu a následného rozboru sledovaných pedagogických jevů:- stanovení výukového cíle, formulace cílů v žákově jazyce, dokumenty školy vymezující cíle a obsah učiva (ŠVP konkrétníškoly, jeho koncepce, učebnice, školní agenda - třídní kniha, třídní výkaz, katalogový list žáka apod.)- sledování struktury vyučovací hodiny z hlediska činnosti učitele a žáků, sledování profilu činností ve vyučování)- motivace žáků, analýza seznamování se s novým učivem, uplatnění různých způsobů a forem opakování a procvičování,dodržování metodických a psychohygienických zásad v průběhu vyučování- metody práce ve výuce v primární škole, využívání učebních pomůcek a didaktických prostředků. Po hospitované hodiněnásleduje analýza sledovaných jevů.6.-13. Příprava a realizace mikrovýstupů studentů. Časové rozdělení témat a činností. V průběhu praktika budou některé výstupy audiovizuálně zaznamenány, následně bude provedena analýza mikrovýstupu (nejprve samotnou studentkou, potom ostatními přihlížejícími). Studenti jsou vedeni k uplatňování sebereflektivních dovedností.14. Hodnocení výuky, odevzdání sebereflektivních deníků, zápočet.
Získané způsobilosti
Student(ka) uplatňuje pozorování jako diagnostickou metodu, na základě záznamu provádí rozbor sledovaných pedagogických jevů. Promýšlí, připravuje a realizuje mikrovýstupy ve třídách primární školy. Následně provádí hodnocení práce žáků a sebereflexi své činnosti.
Literatura
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. Olomouc: UP PedF, 2005. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2006. FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.
Požadavky
1. 80% účast na semináři. 2. Odevzdání seminární práce (Portfolio pedagogického praktika - záznamy z hospitovaných hodin, přípravy na vyučovací hodiny, včetně pomůcek a pracovních listů, sebereflexe vlastních odučených hodin, hodnocení učitele, hodnocení studentů).
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.