Předmět Did. integr. společenskovědního z. II (KPR / 4632)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4632 - Did. integr. společenskovědního z. II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah:1.Didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému vlastivědy. Vlastivědné učivo a jeho charakteristika v kurikulárních dokumentech (RVP ZV). Didaktika vlastivědy jako vědní obor.2. Struktura chronologie (periodizace) dějepisného učiva ve 4. - 5. ročníku primární školy-význam výchovy dějinami.3. Vývoj vlastivědného vyučování u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap předmětů o přírodě a společnosti. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás.4. Orientace v čase, prostoru a hodnotách.5. Edukační cíle vyučování vlastivědě a jejich realizace v jednotlivých tématech učiva.6. Uplatnění psychodidaktického přístupu ve výuce vlastivědy.Práce s naivními představami žáků (prekoncepce a miskoncepce). Význam názorného vyučování v primární škole.7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy.8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV.9. Didaktické prostředky ve vlastivědě: učebnice a další didaktické prostředky ve vlastivědě. Hodnocení uč., výběr učebnice, práce s učebnicí a PL.10. Specifické didaktické prostředky ve vlastivědě: didaktický postup při práci s mapou a dalšími kartografickými materiály.11. Regionální princip a místní krajina12. Terénní výuka ve vlastivědě.13. Finanční gramotnost, ochrana obyvatelstva za mimořádných událostí.
Získané způsobilosti
Získané způsobilosti studenta:Student/ka pochopí obsah a místo vlastivědy v kurikulárních dokumentech; formuluje hlavní a dílčí cíle vlastivědného vyučování, osvojí si odbornou terminologii; zná a aplikuje vhodné vyučovací metody a odpovídající organizační formy vzhledem k cílům výuky; chápe základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva a dokáže je adekvátně vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.); využívá adekvátně různé didaktické prostředky pro výuku vlastivědy, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.),implementuje do výuky průřezová témata; integruje poznatky různých vědních oborů; dokáže využít výchovnou hodnotu vlastivědného učiva.
Literatura
Šimíčková, H. Didaktika vlastivědy jako základů společenských věd v primární škole. 2. část. Vavrdová, A. Didaktika vlastivědy 1. vydání. Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň, Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.BELZ, H. , SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
Požadavky
Požadována je 80% účast studenta na seminářích a aktivní práce v semináři.
Garant
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.