Předmět Pedagogická komunikace (KPR / 4645)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4645 - Pedagogická komunikace, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do předmětu, seznámení se s cíli a obsahem předmětu, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Zadání seminární práce. Sdělení podmínek k udělení zápočtu.2. Uvedení do problematiky sociální komunikace (základní pojmy - sociální percepce, sociální komunikace, faktory ovlivňující sociální percepci).3. Pedagogická komunikace (specifika pedagogické komunikace, funkce pedagogické komunikace, pravidla pedagogické komunikace, formy komunikace).4. Verbální komunikace (sociálně psychologický pohled na verbální komunikaci, typy verbální komunikace, rozvíjení komunikačních dovedností - aktivní naslouchání, schopnost argumentace, kladení otázek, zpětná vazba, paralingvistické aspekty řeči).5. Nonverbální komunikace (způsoby sdělování prostřednictvím nonverbálních prostředků, "řeč těla").6. Pedagogická interakce a její sociální aspekty (typy pedagogické interakce, postoje učitelky k dítěti, učitelovo očekávání).7. Komunikativní dovednosti učitelky (úskalí a priority mluveného projevu).8. Praktická cvičení zaměřená na projev učitelky.9. Rozvíjení komunikační kompetence u dětí mladšího školního věku (obsah komunikativní kompetence, místo jazykových a komunikativních aktivit dětí ve výchovně vzdělávací práci).10. Praktická cvičení zaměřená na práci s dětmi.11. - 12. Poruchy v komunikaci, vývojové vady řeči.13. Prezentace seminárních prací studentů.14. Hodnocení průběhu seminářů, sebereflexe studentů, zápočty.
Získané způsobilosti
Student(ka) dokáže vymezit základní pojmy spojené s problematikou sociální a pedagogické komunikace, charakterizovat podstatu a funkce verbální a neverbální komunikace, uvést typy sociální a pedagogické interakce a vysvětlit její sociální aspekty. Dobře zvládá svoji řeč, dokáže vhodným způsobem realizovat mluvený projev podle zakázky, hodnotí svůj projev podle určených kritérií, vhodně využívá při komunikaci neverbálních prostředků, přispívá svým přístupem k vytváření pozitivního pracovního prostředí. Dokáže připravit a vést metodicky správně aktivity na podporu komunikačních dovedností dětí s přihlédnutím na jejich věkové zvláštnosti.
Literatura
KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika - Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7.Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. PEASE, A. Řeč těla. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.HARTLEYOVÁ, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2003. BILINSKI, W. Velká kniha rétoriky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2.
Požadavky
1. Seminární práce na vybrané téma odevzdaná v tištěné podobě ve stanoveném termínu (témata pro seminární práci zveřejní vyučující na začátku semestru).2. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu zaměřeného na kontrolu osvojeného učiva.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.