Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktikum didaktiky - český jazyk a sloh (KPR / 4653)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4653 - Praktikum didaktiky - český jazyk a sloh, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Cíle, obsah a předpoklady vyučování slohu v primární škole.2. Proces vyučování slohu a jeho etapy v primárním vzdělávání.3. Metody motivační ve vyučování slohu na I. stupni ZŠ.4. Metody expoziční ve vyučování slohu na I. stupni ZŠ.5. Názorné metody a metody upevňování učiva v hodinách slohu na I. stupni ZŠ.6. Metody oprav slohových projevů u žáků na I. stupni ZŠ.7. Metody hodnocení oprav slohových projevů u žáků na I. stupni ZŠ.8. Vytváření souvislého jazykového projevu u žáků na I. stupni ZŠ (otázky a odpovědi; volba tématu a stylizace nadpisu; fáze nácviku souvislého jazykového projevu).9. Charakteristika slohových útvarů v učivu na I. stupni ZŠ a způsoby jejich realizace ve slohovém vyučování.10. Metody a postupy práce oživující výuku a podporující kreativitu žáka v jazykových hodinách v primární škole. Cvičné metody, postupy a formy v jazykovém výcviku. Imitace mluvnických cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.11. Vybrané problémy z jazykového učiva na 1. stupni ZŠ v rámci zvukové roviny jazyka a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy při nácviku zvukové roviny jazyka. Imitace foneticko-fonologických cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.12. Vybrané problémy z jazykového učiva na 1. stupni ZŠ v rámci morfologicko-syntaktické roviny jazyka a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy při nácviku morfologicko-syntaktické roviny jazyka. Imitace morfologicko-syntaktických cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.13. Vybrané problémy z jazykového učiva na 1. stupni ZŠ v rámci lexikální roviny jazyka a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy při nácviku lexikální roviny jazyka. Imitace lexikálních cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.14. Vybrané problémy z jazykového učiva na 1. stupni ZŠ v rámci slovotvorby a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy při nácviku tvoření slov. Imitace slovotvorných cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí se student dobře orientuje v základní jazykové terminologii (včetně stylistické), umí správně popsat a vysvětlit nejdůležitější lingvistické pojmy a je schopen zhodnotit nejdůležitější stylistické rysy současné češtiny, jež pronikají i do školního prostředí v oblasti primárního vzdělávání. V oblasti dovedností umí posluchač navrhnout a posoudit různé metody a formy práce v hodinách českého jazyka a slohu při práci s žáky mladšího školního věku, zvolit adekvátní metodické postupy (včetně alternativních přístupů), jež vedou ke splnění očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP ZV, a analyzovat problematické gramatické jevy (včetně stylistických) ve výuce českého jazyka a slohu na 1. stupni ZŠ.

Literatura

David, M. Kapitoly z didaktiky slohu na 1. stupni základní školy. České Budějovice 2004. Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. Čechová, M. - Krčmová, M. - Minářová, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. Hájková, E. - Havlová, I. Kapitoly z didaktiky slohu. Praha, 1991.

Požadavky

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, vypracování čtyř mluvnických a dvou slohových cvičení na hodinu českého jazyka a jejich imitace na semináři, jedna korektura cvičení mluvnického a jedna korektura slohového cvičení s hodnocením, příprava portfolia ke SZZ.

Garant

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.