Předmět Sociokulturní kompetence II (KPR / 4658)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4658 - Sociokulturní kompetence II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Multikulturní výchova a sociokulturní aspekt v české primární škole.2. Současný stav interkulturního vzdělávání žáků-cizinců v primární škole.3. Vliv sociokulturních odlišností a interkulturních rozdílů na edukační klima ve školní třídě.4. Začleňování žáků-cizinců do základních škol. Integrace žáků-cizinců na některých základních školách v České republice. Integrace a vzdělávání žáků-cizinců v české primární škole.5. Metodická doporučení k odstraňování interkulturních bariér v multikulturní třídě.6. Sociokulturní aspekt v učebnicích, pracovních sešitech a dalších pomůckách a materiálech pro žáky-cizince.7. Náměty k aktivitám v multikulturní třídě. Sociokulturní kompetence a literární text. Náměty literárních textů - třídy pro jazykovou přípravu.8. Náměty k aktivitám v multikulturní třídě. Pohádky.9. Náměty k aktivitám v multikulturní třídě. Pohádky - pracovní listy pro žáky-cizince.10. Pověsti a vyprávění jako náměty pro práci v multikulturní třídě.11. Pověsti - pracovní listy pro žáky-cizince.12. Frazeologie ve škole.13.Frazeokulturologický trojjazyčný slovník a jeho využití v multikulturní třídě.14. Sebereflexe a evaluace.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí umí student popsat a vysvětit základní rozdíly a odlišnosti mezi domácí (českou) kulturou a cizími kulturami (včetně odlišného chování jejich příslušníků) těch zemí, z kterých nejčastěji žáci-cizinci do prostředí české primární školy přicházejí. Umí vysvětlit a popsat cíle multikulturní výchovy podle RVP ZV, zdůvodnit a analyzovat problematiku interkulturních rozdílů ve specifickém edukačním klimatu multikulturní třídy. Zároveň dokáže zhodnotit význam sociokulturní kompetence pro integraci a vzdělávání žáka-cizince v primárním vzdělávání.V oblasti dovedností umí posluchač své získané sociokulturní znalosti a principy multikulturní výchovy aplikovat do učitelské praxe v primární škole, umí navrhnout, posoudit a vhodně ve výuce uplatňovat specifické metody a formy práce žáků-cizinců při jejich začleňování do českého primárního vzdělávání.
Literatura
Čeština - cílový jazyk a korpusy. ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: AUP UJEP, 2008. Průcha, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení.
Požadavky
Schopnost aplikovat poznatky z jazykových, pedagogických a psychologických disciplín do vyučovací praxe.Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, vypracování dvou příprav (cizí pohádka a regionální pověst) a jednoho frazeologického cvičení pro žáky-cizince v primární škole (včetně jejich předvedení na společné konzultaci), příprava portfolia ke SZZ. Písemné zpracování vybraných úkolů uvedených ve studijní opoře, která je dostupná na http://sociocultur.ujep.cz/elearning/.
Garant
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.