Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Muzejní pedagogika (KPR / 4661)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4661 - Muzejní pedagogika, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základy muzejní legislativy.2. Úvod do profesionální péče o muzejní fondy (budování, ochrana, rozšiřování a prezentace). Terminologie sbírkotvorné činnosti, péče o historické objekty. Digitalizace muzejních sbírek.3. Transformace poznatků různých oborů do didaktických systémů vybraných předmětů souvisejících s muzejní činností s cílem vnímat a interpretovat historický nebo umělecký artefakt jako prostředek vzdělávacího cíle.4. Ediční a vydavatelská muzejní činnost.5. Význam činností muzeí a galerií ve školních vzdělávacích programech primární a sekundární školní přípravy ve formálním vzdělávání a pro další skupiny v rámci celoživotního (neformálního a informálního) vzdělávání.6. Historický vývoj muzejní pedagogiky u nás a v zahraničí od počátků do současnosti, rozdíly u nás a ve světě.7. Didaktika muzejní pedagogiky jako vědního oboru: výstavní a prezentační didaktika, vzdělávací proces v muzeu.8. Uplatnění psychodidaktického přístupu v muzejní pedagogice, rozdíly mezi vzdělávanými skupinami, práce s představami, návyky, dovednostmi a motivací, rozvoj logického myšlení.9. Osobnostní a pedagogické kompetence muzejního pedagoga a jejich uplatnění v lektorství, animátorství, edukační činnosti zpřístupňující muzejní sbírky a vystavené artefakty školám a veřejnosti.10. Specifika pojmu "Otevřené muzeum" a "Dětské muzeum"- proměny poslání muzea a jejich vzdělávací potenciál - styčné oblasti mezi muzeem a školou.11. Inkluzivní muzejní pedagogika, sociální a edukační funkce muzea v komunitě.12. Psychodidaktický přístup k různým vzdělávaným skupinám návštěvníků (andragogika, geragogika), včetně dalších skupin se speciálními

Získané způsobilosti

Student se seznámí se základními funkcemi a činnostmi muzea jak z hlediska památkové péče, tak prezentace kulturního dědictví veřejnosti. Student pochopí obsah muzejní didaktiky jako podstaty všech prezentačních výstupů muzea směrem k veřejnosti; formuluje hlavní a dílčí cíle muzejní pedagogické činnosti, osvojí si odbornou terminologii; bude znát zásady kombinací obecných didaktických postupů a aktivní práce s variabilním spektrem návštěvníků, dokáže zvolit odpovídající organizační formy vzhledem k cílům výuky a potřebám vzdělávaného návštěvníka; bude schopen/a synchronizovat muzejní vzdělávací obsah ve vztahu ke kurikulu škol; používá adekvátně různé didaktické prostředky dle aktuálních potřeb a požadavků skupiny, je schopen/a výběru dle zásad péče o sbírky a jejich vlastní tvorby (prezentace, pracovní listy, fotografie, sbírkové předměty);

Literatura

BRABCOVÁ, Alexandra. Brána muzea otevřená. Náchod: Ve spolupráci s Nadací Open Society Fund Praha vydalo Nakladatelství JUKO, 2003. ISBN 80-862-1328-5.

Požadavky

Požadována je 80% účast studenta na seminářích a aktivní práce v semináři.

Garant

doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ilona TrefnáPhDr. Martin Trefný, Ph.D.