Předmět Praktikum didaktiky primární školy (KPR / 4720)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4720 - Praktikum didaktiky primární školy, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod - seznámení s programem výuky, s organizací práce v seminářích, s průběhem klinické praxe a samostatnýmivýstupy studentů, s doporučenou literaturou a s požadavky k ukončení předmětu.2. - 7. Studenti jsou vedeni k osvojení si metody pozorování a k jejímu uplatnění jako diagnostické metody, technikyzáznamu a následného rozboru sledovaných pedagogických jevů:- stanovení výukového cíle, formulace cílů v žákově jazyce, dokumenty školy vymezující cíle a obsah učiva (ŠVPkonkrétníškoly, jeho koncepce, učebnice, školní agenda - třídní kniha, třídní výkaz, katalogový list žáka apod.),- sledování struktury vyučovací hodiny z hlediska činnosti učitele a žáků, sledování profilu činností ve vyučování,- motivace žáků, analýza seznamování se s novým učivem, uplatnění různých způsobů a forem opakování aprocvičování,dodržování metodických a psychohygienických zásad v průběhu vyučování,- metody práce ve výuce v primární škole, využívání učebních pomůcek a didaktických prostředků,- hodnocení výsledků žáků v průběhu hodin.8.-13. Hospitace ve třídách 1. stupně základní školy. Příprava a realizace mikrovýstupu studenta/studentky. Časové rozdělení témat a činností. Realizace výstupu + hodnocení činnosti učitele na základě předem daných kritérií. Studenti jsou mimo jiné vedeni k uplatňování sebereflektivních dovedností.14. Hodnocení výuky a seminární práce, zápočet.
Získané způsobilosti
Student uplatňuje pozorování jako diagnostickou metodu, na základě záznamu provádí rozbor sledovaných pedagogických jevů. Promýšlí, připravuje a realizuje mikrovýstupy ve třídách primární školy. Následně provádí hodnocení práce žáků a sebereflexi své činnosti.
Literatura
NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. Olomouc: UP PedF, 2005. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2006. Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. 1997.
Požadavky
1. Účast na kontaktní výuce. 2. Student v rámci předmětu realizuje hospitační činnost na 1. stupni ZŠ (předem stanovený počet hodin). 3. Zpracování a odevzdání seminární práce v dohodnutém termínu. Student je povinen vést si podle pokynů záznamy o hospitovaných i odučených hodinách, ve kterých zaznamenává reflexi sledovaných hodin a sebereflexi svého vyučování. Záznamy hospitovaných hodin a své přípravy odevzdá v listinné verzi ve stanoveném termínu. Součástí materiálu bude studentova sebereflexe odučených hodin.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.