Předmět Didaktika prvopočátečního čtení a psaní (KPR / 4726)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4726 - Didaktika prvopočátečního čtení a psaní, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah:1. Předpoklady pro úspěšné zvládání počátků čtení a psaní.2. Etapy nácviku čtení (podle analyticko-syntetické metody).3. Etapy nácviku psaní (podle analyticko-syntetické metody), písmo vázané a nevázané (Comenia script).4. Práce s živou abecedou a slabikářem - stručný přehled současných slabikářů a živých abeced. Písanky, rozdíl písanek pro vázané a nevázané písmo. Prezentace seminárních prací - výstupy posluchačů v semináři.5. Metodický postup pro vyvození hlásky/písmena, metodický postup pro čtení slabik a slov (podle analyticko-syntetické metody). Prezentace seminárních prací - výstupy posluchačů v semináři.6. Tvarové skupiny písmen vázaného písma. Tvarové prvky písmen. Prezentace seminárních prací - výstupy posluchačů v semináři.7. Grafomotorika, grafomotorické cviky. Uvolňovací cviky. Prezentace seminárních prací - výstupy posluchačů v semináři.8. Hygienické návyky při psaní a čtení.9. Základní požadavky na písmo. Kvantitativní a kvantitativní znaky písma. Prezentace seminárních prací - výstupy posluchačů v semináři.10. Hodnocení čtení a psaní v 1. ročníku. Prezentace seminárních prací - výstupy posluchačů v semináři.11. Analyticko-syntetická metoda ve výuce čtení a psaní.12. Genetické metoda ve výuce čtení a psaní.13. Literární výchova v 1. ročníku.14. Práce s literárním textem.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí umí student popsat základní předpoklady pro úspěšné zvládání počátků čtení a psaní u žáků v 1. třídě ZŠ (včetně škol speciálních), vyjmenovat, popsat a zhodnotit jednotlivé etapy historického vývoje metod čtení a psaní, analyzovat jejich specifické rysy a posoudit jejich důležitost pro počáteční primární vzdělávání a profesní praxi.V oblasti dovedností zvládá metodické postupy při nácviku čtení hlásek, slabik, slov (včetně metodických postupů při individuální výuce dyslektiků a dysgrafiků), umí vhodně používat cvičení fonematická, dechová, hlasová a artikulační. Posluchač zvládá pedagogickou diagnostiku v 1. ročníku základního vzdělávání.
Literatura
Balšíková, O.; Dan, J. Náprava čtení a psaní. Praha, 1991. Fabiánková, B.; Havel, J.; Novotná.M. Výuka čtení a psaní na 1. st. ZŠ. Brno: Paido, 1999. Matějček, Z. Dyslexie, specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H, 2007. SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995.
Požadavky
1. Vypracování seminární práce na zadané téma a její úspěšná prezentace na společné konzultaci. 2. Příprava portfolia ke SZZ.Podmínkou k úspěšnému absolvování předmětu je aktivní účast na konzultacích (75% docházka). Písemná komunikace s vyučujícím probíhá prostřednictvím e-mailu (jaromira.sindelarova@ujep.cz). Na základě pozitivního hodnocení po splnění výše popsaných požadavků bude studentovi udělen zápočet a zkouška (kontrola studia).Písemné zpracování vybraných úkolů uvedených ve studijní opoře, která je dostupná na http://projekty.ujep.cz/js_opory_1st/
Garant
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.