Předmět Did. integr. společenskovědního z. II (KPR / 4732)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4732 - Did. integr. společenskovědního z. II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Význam vlastivědného vyučování v primární škole. Didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému vlastivědy. Vlastivědné učivo a jeho charakteristika v kurikulárních dokumentech (RVP ZV). Didaktika vlastivědy jako vědní obor.2. Struktura chronologie (periodizace) dějepisného učiva ve 4. - 5. ročníku primární školy-význam výchovy dějinami.3. Vývoj vlastivědného vyučování u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap předmětů o přírodě a společnosti. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás.4. Orientace v čase, prostoru a hodnotách.5. Edukační cíle vyučování vlastivědě a jejich realizace v jednotlivých tématech učiva.6. Uplatnění psychodidaktického přístupu ve výuce vlastivědy Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení ve vlastivědě. Práce s naivními představami žáků (prekoncepce a miskoncepce). Význam názorného vyučování v primární škole.7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy.8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV.9. Didaktické prostředky ve vlastivědě: učebnice a další didaktické prostředky ve vlastivědě. Hodnocení učebnic, výběr učebnice, práce s učebnicí a PL.10. Specifické didaktické prostředky ve vlastivědě: didaktický postup při práci s mapou a dalšími kartografickými materiály. Druhy map a jejich využití při vyučování vlastivědy v primární škole. Vznik map.11. Finanční gramotnost, ochrana obyvatelstva za mimořádných událostí.12. Regionální princip a místní krajina13. Terénní výuka ve vlastivědě.
Získané způsobilosti
Student/ka pochopí obsah a místo vlastivědy v kurikulárních dokumentech; formuluje hlavní a dílčí cíle vlastivědného vyučování, osvojí si odbornou terminologii; zná a aplikuje vhodné vyučovací metody a odpovídající organizační formy vzhledem k cílům výuky. Vztahy a souvislosti vlastivědného učiva a dokáže adekvátně vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.); využívá adekvátně různé didaktické prostředky pro výuku vlastivědy. Implementuje do výuky průřezová témata; integruje poznatky různých vědních oborů; dokáže využít výchovnou hodnotu vlastivědného učiva.
Literatura
Machalová,M. a kol. Didaktika vlastivědy I. díl. Česká republika v souvislostech. Brno, Paido, 1996. Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň, Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. BELZ, H. , SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
Požadavky
Požadována je 100% účast studenta na seminářích a aktivní práce v semináři, která se opírá o vypracování úkolů. Odevzdání úkolů vyznačených ve studijní opoře. Úspěšná obhajoba seminární práce. Zápočet. Odevzdání úkolů vyznačených ve studijní opoře. Studijní opora dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=571 Heslo: host
Garant
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.