Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická komunikace (KPR / 4745)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4745 - Pedagogická komunikace, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu, seznámení se s cíli a obsahem předmětu, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Zadání seminární práce. Sdělení podmínek k udělení zápočtu.2. Uvedení do problematiky sociální komunikace (základní pojmy - sociální percepce, sociální komunikace, faktory ovlivňující sociální percepci).3. - 4. Pedagogická komunikace (specifika pedagogické komunikace, funkce pedagogické komunikace, pravidla pedagogické komunikace, formy komunikace).5. - 7. Verbální komunikace (sociálně psychologický pohled na verbální komunikaci, typy verbální komunikace, rozvíjení komunikačních dovedností - aktivní naslouchání, schopnost argumentace, kladení otázek, zpětná vazba, paralingvistické aspekty řeči).8. Nonverbální komunikace (způsoby sdělování prostřednictvím nonverbálních prostředků, "řeč těla").9. Pedagogická interakce a její sociální aspekty (typy pedagogické interakce, postoje učitele k žákovi, učitelovo očekávání).10. Komunikativní dovednosti učitelky (úskalí a priority mluveného projevu).11. Rozvíjení komunikační kompetence u dětí mladšího školního věku (obsah komunikativní kompetence, místo jazykových a komunikativních aktivit dětí ve výchovně vzdělávací práci).12. Poruchy v komunikaci, vývojové vady řeči a narušená komunikační schopnost.13. Zápočtový test.14. Hodnocení průběhu seminářů, sebereflexe studentů, zápočty.

Získané způsobilosti

Student(ka) dokáže vymezit základní pojmy spojené s problematikou sociální a pedagogické komunikace, charakterizovat podstatu a funkce verbální a neverbální komunikace, uvést typy sociální a pedagogické interakce a vysvětlit její sociální aspekty. Dobře zvládá svoji řeč, dokáže vhodným způsobem realizovat mluvený projev podle zakázky, hodnotí svůj projev podle určených kritérií, vhodně využívá při komunikaci neverbálních prostředků, přispívá svým přístupem k vytváření pozitivního pracovního prostředí. Dokáže připravit a vést metodicky správně aktivity na podporu komunikačních dovedností dětí s přihlédnutím na jejich věkové zvláštnosti.

Literatura

KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. PEASE, A. Řeč těla. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.HARTLEYOVÁ, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2003. BILINSKI, W. Velká kniha rétoriky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2.

Požadavky

1. Aktivní účast na kontaktní výuce2. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu zaměřeného na kontrolu osvojeného učiva. 3. Seminární práce na vybrané téma odevzdaná v tištěné podobě ve stanoveném termínu (témata pro seminární práci zveřejní vyučující na začátku semestru). Pokyny pro zpracování SP ve studijní opoře. Studijní opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/enrol/index.php?id=695; Vstup pro hosty; heslo - host

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.