Předmět Aktuální problémy oboru - Čj (KPR / 4749)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4749 - Aktuální problémy oboru - Čj, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vybrané obecně-jazykovědné a komunikační pojmy a jejich využití v primární škole.2. Národní jazyk český (původ češtiny; flexivní jazyk češtiny; počátky vzniku spisovné češtiny; národní jazyk český spisovný - nespisovný; vývojové tendence současné spisovné češtiny; komunikační bariéry mateřské řeči z biolingvistického hlediska).3. Slovní zásoba češtiny (lexikální výrazové prostředky spisovné češtiny; lexikologie; uspořádání, složení a členění slovní zásoby; stylistické rozvrstvení pojmenovávacích prostředků češtiny). Obohacování slovní zásoby českého jazyka (přejímání, odvozování, skládání a zkracování slov). Slovotvorné postupy češtiny (derivace, kompozice, zkracování).4. Komunikace jazyková, řečová, neřečová. Členění jazykového systému češtiny (zvuková, grafická, významová rovina jazyka). Znakové prostředky spisovné češtiny. Paradigmatické vztahy slov ohebných.5. Čeština mluvená - hláskosloví (fonematický systém segmentální - fonematický systém suprasegmentální). Čeština psaná - hláskosloví.6. Nauka o stavbě slov. Slovní druhy - funkční tvarosloví. Slovní tvary - formální tvarosloví.7. Skladba (modální stavba věty - komunikativní funkce výpovědi). Skladba - syntagmatika. Skladba větně-členská závislostní.8. Skladba - jednoduchá věta slovesná. Souvětí souřadné, podřadné a složené.10. Literární druhy a žánry.11. Literatura pro děti a mládež v 19. a 20. století.12. Světová literatura pro děti a mládež.13. Ústní lidová slovesnost jako součást folkloru. Dětský folklor.14. Práce s původní ústní lidovou slovesností (pověst, bajka, pohádka) a poezií pro děti a mládež.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí se student dobře orientuje v odborné literatuře, v základní terminologii jazykovědné i literárněvědné, umí správně popsat a vysvětlit nejdůležitější lingvistické a literární pojmy a je schopen komplexně zhodnotit nejdůležitější rysy současného mateřského jazyka a dětské literatury. Lingvodidaktické poznatky umožní posluchači správně popsat nejvýznamnější znaky a principy fungování jazyka a literatury na 1. stupni ZŠ (včetně škol speciálních), zdůvodnit specifické rysy ve vyučování českého jazyka, slohu a literatury v primární škole. Student zároveň dokáže popsat a zhodnotit význam jazykové, slohové, literární a komunikační výchovy pro osobnostní rozvoj žáka v primárním vzdělávání.V oblasti dovedností umí posluchač vhodně použít základní pojmy z jazykovědné i literárněvědné oblasti, komplexně posoudit správnost jejich užití při práci s žáky mladšího školního věku a zvolit adekvátní metodické postupy (včetně alternativních přístupů), jež dovedou žáky ke splnění očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP ZV. Umí zkoordinovat ve výuce různé činnosti a podrobně zanalyzovat problematické gramatické i literární jevy v učivu na 1. stupni ZŠ.
Literatura
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha, ISV, 2000. Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. Brabcová, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studium učitelství na prvním stupni základní školy. Praha, 1990. Čeňková, J. - Sieglová, N. - Dejmalová, K. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. Čechová, M. - Chloupek. J. a kol. Současná stylistika. 1997.
Požadavky
Schopnost komplexně zvládnout základní poznatky z české gramatiky a z literatury pro děti a mládež v rozsahu vysokoškolského studia a schopnost aplikovat je do školní praxe v primární škole.Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, vypracování a prezentace dvou seminárních prací (jazykové a literární) na aktuální téma k problematice oboru; příprava portfolia ke SZZ
Garant
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.