Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktikum didaktiky - český jazyk a sloh (KPR / 4753)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4753 - Praktikum didaktiky - český jazyk a sloh, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Cíle, obsah a předpoklady vyučování slohu v primární škole.2. Proces vyučování slohu a jeho etapy v primárním vzdělávání.3. Metody motivační ve vyučování slohu na I. stupni ZŠ.4. Metody expoziční ve vyučování slohu na I. stupni ZŠ.5. Názorné metody a metody upevňování učiva v hodinách slohu na I. stupni ZŠ.6. Metody oprav slohových projevů u žáků na I. stupni ZŠ.7. Metody hodnocení oprav slohových projevů u žáků na I. stupni ZŠ.8. Vytváření souvislého jazykového projevu u žáků na I. stupni ZŠ (otázky a odpovědi; volba tématu a stylizace nadpisu; fáze nácviku souvislého jazykového projevu).9. Charakteristika slohových útvarů v učivu na I. stupni ZŠ a způsoby jejich realizace ve slohovém vyučování.10. Metody a postupy práce oživující výuku a podporující kreativitu žáka v jazykových hodinách v primární škole. Cvičné metody, postupy a formy v jazykovém výcviku. Imitace mluvnických cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.11. Vybrané problémy z jazykového učiva na 1. stupni ZŠ v rámci zvukové roviny jazyka a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy při nácviku zvukové roviny jazyka. Imitace foneticko-fonologických cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.12. Vybrané problémy z jazykového učiva na 1. stupni ZŠ v rámci morfologicko-syntaktické roviny jazyka a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy při nácviku morfologicko-syntaktické roviny jazyka. Imitace morfologicko-syntaktických cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.13. Vybrané problémy z jazykového učiva na 1. stupni ZŠ v rámci lexikální roviny jazyka a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy při nácviku lexikální roviny jazyka. Imitace lexikálních cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.14. Vybrané problémy z jazykového učiva na 1. stupni ZŠ v rámci slovotvorby a jejich řešení. Cvičné metody, postupy a formy při nácviku tvoření slov. Imitace slovotvorných cvičení na 1. stupni ZŠ - výstupy posluchačů v semináři.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí se student dobře orientuje v základní jazykové terminologii (včetně stylistické), umí správně popsat a vysvětlit nejdůležitější lingvistické pojmy a je schopen zhodnotit nejdůležitější stylistické rysy současné češtiny, jež pronikají i do školního prostředí v oblasti primárního vzdělávání. Lingvodidaktické poznatky umožní posluchači správně popsat nejvýznamnější znaky a principy jazykové a slohové výuky na 1. stupni ZŠ (včetně škol speciálních), zdůvodnit a analyzovat specifické rysy ve vyučování českého jazyka a slohu v primární škole. Zároveň dokáže zhodnotit význam jazykové, slohové a komunikační výchovy pro osobnostní rozvoj žáka v primárním vzdělávání.V oblasti dovedností umí posluchač navrhnout a posoudit různé metody a formy práce v hodinách českého jazyka a slohu při práci s žáky mladšího školního věku, zvolit adekvátní metodické postupy (včetně alternativních přístupů), jež vedou ke splnění očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP ZV, a analyzovat problematické gramatické jevy (včetně stylistických) ve výuce českého jazyka a slohu na 1. stupni ZŠ. Student umí také vytvořit a podrobně zpracovat jazyková a slohová cvičení na vyučování, simulovat a analyzovat dílčí jazyková a slohová cvičení, koordinovat ve výuce různé činnosti, vyučovat podle učebnicových řad pro I. stupeň ZŠ a vytvářet k nim vhodné doplňující materiály a pomůcky do výuky. Umí správně opravit mluvený i psaný jazykový projev žáka a ohodnotit žáka z daného předmětu.

Literatura

Brabcová, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studium učitelství na prvním stupni základní školy. Praha, 1990. David, M. Kapitoly z didaktiky slohu na 1. stupni základní školy. České Budějovice 2004. Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. Čechová, M. - Chloupek. J. a kol. Současná stylistika. 1997. Hájková, E. - Havlová, I. Kapitoly z didaktiky slohu. Praha, 1991.

Požadavky

Schopnost aplikovat poznatky z jazykových, pedagogických a psychologických disciplín do vyučovací praxe.Požadavky k zápočtu: aktivní účast na společných konzultacích, vypracování čtyř mluvnických a dvou slohových cvičení na hodinu českého jazyka a jejich imitace na semináři, jedna korektura cvičení mluvnického a jedna korektura slohového cvičení s hodnocením, příprava portfolia ke SZZ. Písemné zpracování vybraných úkolů uvedených ve studijní opoře, která je dostupná na http://projekty.ujep.cz/js_opory_1st/.1. Vypracování šesti cvičení na hodinu českého jazyka a slohu v primární škole: a) čtyři mluvnická cvičení (foneticko-fonologické, morfologicko-syntaktické, lexikální a slovotvorné) b) dvě slohová cvičení.2. Vypracování jedné korektury mluvnického cvičení s hodnocením.3. Vypracování jedné korektury slohového cvičení s hodnocením.4. Příprava portfolia ke SZZ.Podmínkou k úspěšnému absolvování předmětu je aktivní účast na společných konzultacích (75% docházka). Písemná komunikace s vyučujícím probíhá prostřednictvím e-mailu (jaromira.sindelarova@ujep.cz). Na základě pozitivního hodnocení po splnění výše popsaných požadavků bude studentovi udělen zápočet (kontrola studia). Studijní opory dostupné na http://projekty.ujep.cz/js_opory_1st/

Garant

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.