Předmět Sociokulturní kompetence I (KPR / 4756)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 4756 - Sociokulturní kompetence I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Interkulturní komunikace jako prostředek k dorozumívání.2. Interkulturní komunikace jako nový fenomén.3. Interkulturní komunikace jako vědecká disciplína.4. Historické zdroje poznatků o interkulturní komunikaci.5. Migrační politika a integrace cizinců do českého prostředí.6. Sociokulturní aspekt ve vzdělávání cizinců v českých školách. Sociokulturní kompetence a sociokulturní minimum.7. Sociokulturní prostředí a sociokulturní kompetence. Sociokulturní kompetence podle SERR.8. Sociokulturní prostředí a sociokulturní kompetence. Rusko. Ukrajina.9. Sociokulturní prostředí a sociokulturní kompetence. Arménie. Arabské země.10. Sociokulturní prostředí a sociokulturní kompetence. Japonsko. Korea.11. Sociokulturní prostředí a sociokulturní kompetence. Vietnam.12. Sociokulturní prostředí a sociokulturní kompetence. Belgie. Řecko.13. Sociokulturní prostředí a sociokulturní kompetence. Itálie. Anglie.14. Prezentace států a prezentace měst.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí umí student popsat a vysvětit základní rozdíly a odlišnosti mezi domácí (českou) kulturou a cizími kulturami (včetně jejich tradic a zvyků) těch zemí, z kterých nejčastěji žáci-cizinci do prostředí české primární školy přicházejí. Umí vysvětlit a popsat proces interkulturní komunikace, vysvětlit principy migrační politiky, problematiku migrace na českém území, zdůvodnit a analyzovat současné interkulturní rozdíly v české společnosti a českém vzdělávacím systému. V oblasti dovedností umí posluchač své získané sociokulturní znalosti aplikovat do učitelské praxe, umí posoudit a analyzovat typické znaky rozdílných sociokulturních prostředí u různých národů a kultur, předvídat projevy chování jejich příslušníků, volit vhodné prostředky k úspěšné interkulturní komunikaci v české společnosti a školním prostředí, jež je determinována specifičnostmi jazyků, kultur, mentalit a hodnotových systémů komunikujících partnerů.
Literatura
Breton, R. Atlas jazyků světa: soužití v křehké rovnováze. Praha: Albatros, 2007. Jazyk - človek - kultúra. DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: AUP UJEP, 2008.
Požadavky
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na společných konzultacích, vypracování power-pointové prezentace (o sociokulturních odlišnostech v jiné zemi) a její předvedení na společné konzultaci, příprava portfolia ke SZZ. 1. Vypracování power-pointové prezentace o sociokulturních odlišnostech v jiné zemi (v konfrontaci s českým prostředím).2. Příprava portfolia ke SZZ.Podmínkou k úspěšnému absolvování předmětu je aktivní účast na společných konzultacích (100% docházka). Písemná komunikace s vyučujícím probíhá prostřednictvím e-mailu (jaromira.sindelarova@ujep.cz). Na základě pozitivního hodnocení po splnění výše popsaných požadavků bude studentovi udělen zápočet (kontrola studia). Písemné zpracování vybraných úkolů uvedených ve studijní opoře, která je dostupná na http://sociocultur.ujep.cz/elearning/.
Garant
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.