Předmět Zákl. filosof. antropologie a fil. vých. (KPR / 6001)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 6001 - Zákl. filosof. antropologie a fil. vých., Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Úvod - seznámení s programem přednášek a seminářů, s doporučenou literaturou, se systémem práce v seminářích a s požadavky k ukončení předmětu.2) Uvedení do antropologické problematiky a teorie výchovy.3) Vznik a počátky výchovy.4) Výchova a vzdělání ve starověkém Řecku a Římě.5) Pojetí člověka v řecké filosofii.6) Středověká výchova a škola.7) Člověk v křesťanském myšlení středověku.8) Člověk v novověkém myšlení.9) Pedagogické myšlení 17. a 18. století.10) Antropologické pojetí člověka I.11) Antropologické pojetí člověka II.12) Pedagogická teorie 19. a 20. století.13) Vzorce lidství.14) Zápočtový test.
Získané způsobilosti
Student se orientuje v základních pojmech filosofické antropologie a v obecném vývoji myšlení o člověku. Dokáže zodpovědět otázky: Co je člověk?, Jaké je místo člověka v tomto světě? a Jaký smysl má život člověka? Student dále ovládá základní antropologické teorie, které dokáže aplikovat v současném postmoderním myšlení.Student se orientuje v základních pojmech filosofie výchovy a v obecném vývoji myšlení o výchově a vzdělávání člověka. Dokáže samostatně promýšlet a analyzovat otázky současné výchovy a vzdělávání. Ovládá základní filosofické přístupy, které edukační realitu formovaly. Student dále vytváří na základě kritického zhodnocení výchovné skutečnosti nové či alternativní postupy a přístupy při řešení soudobých problémů výchovy. Student dále ovládá dostatečnou škálu motivačních, expozičních, fixačních a evaluačních postupů, vytváří možnosti pro aplikaci naučeného v praktických situacích. Vytváří předpoklady pro případnou úspěšnou komunikaci se svěřenci projevujícími o tuto problematiku zájem.
Literatura
Brezinka, W. Filozofické základy výchovy. Praha, 1996. Sokol, J. Filosofická antropologie. Praha, 2002. Palouš, R. Čas výchovy. Praha, 1992. Kohák, E. Člověk, dobro a zlo, Praha. 1994. Pelcová, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000. Patočka, J. Filosofie výchovy. Praha, 1997. ISBN 80-86039-33-1.Machovec, M. Filozofie tváří v tvář zániku, Praha. 2001. Pinc, Z. Fragmenty k filosofii výchovy. Praha, 2001. Palouš, R., Svobodová, Z. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.Palouš, R. K filosofii výchovy. Praha, 1990. Budil, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, Triton, 1998. Max Scheler. Postavení člověka v kosmu. Machovec Milan. Smysl lidské existence. Praha, 2008. ISBN 978-80-7304-103-8.Fromm, E. Umění být. Praha. 1994. Murphy F. M. Úvod do kulturní a sociální antropologie, Slon. 1999. Pelcová, N. Vzorce lidství. Praha, 2001. Koukolík, Drtilová. Vzpoura deprivantů, Makropulos, Praha. 1996.
Požadavky
- aktivní účast na výuce- prezentace zadaného referátu- úspěšné zvládnutí ústní zkoušky- ručně psané výpisky z určené odborné literatury
Garant
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.