Předmět Praktikum didaktiky primární školy (KPR / 6046)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 6046 - Praktikum didaktiky primární školy, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod - seznámení s programem výuky, s organizací práce v seminářích, s průběhem klinické praxe a samostatnými výstupy studentů, s doporučenou literaturou a s požadavky k ukončení předmětu.2.-5. Řízené hospitace na vybraných základních školách. Studenti jsou vedeni k osvojení si metody pozorování a k jejímu uplatnění jako diagnostické metody, techniky záznamu a následného rozboru sledovaných pedagogických jevů:? stanovení výukového cíle, formulace cílů v žákově jazyce, dokumenty školy vymezující cíle a obsah učiva (ŠVP konkrétní školy, jeho koncepce, učebnice, školní agenda - třídní kniha, třídní výkaz, katalogový list žáka apod.)? sledování struktury vyučovací hodiny z hlediska činnosti učitele a žáků, sledování profilu činností ve vyučování)? motivace žáků, analýza seznamování se s novým učivem, uplatnění různých způsobů a forem opakování a procvičování, dodržování metodických a psychohygienických zásad v průběhu vyučování? metody práce ve výuce v primární škole, využívání učebních pomůcek a didaktických prostředků.Po hospitované hodině následuje analýza sledovaných jevů.6.-10. Příprava a realizace mikrovýstupů studentů. Časové rozdělení témat a činností. V průběhu praktika budou některé výstupy audiovizuálně zaznamenány, následně bude provedena analýza mikrovýstupu (nejprve samotnou studentkou, potom ostatními přihlížejícími). Studenti jsou vedeni k uplatňování sebereflektivních dovedností.11. Hodnocení výuky, odevzdání sebereflektivních deníků, zápočet.
Získané způsobilosti
Student(ka) uplatňuje pozorování jako diagnostickou metodu, na základě záznamu provádí rozbor sledovaných pedagogických jevů. Promýšlí, připravuje a realizuje mikrovýstupy ve třídách primární školy. Následně provádí hodnocení práce žáků a sebereflexi své činnosti.
Literatura
ŠIKULOVÁ, R., MŰLLEROVÁ, L. Cvičebnice z obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2001. NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. Olomouc: UP PedF, 2005. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-3.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2006. SPILKOVÁ, V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání. Praha: Portál, 2005. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B., A KOL. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. KALHOUS, Z., OBST, O. A KOL. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Požadavky
Student je povinen vést si podle pokynů svůj deník, ve kterém zaznamenává reflexi sledovaných hodin a sebereflexi svého vyučování na Asistentské praxi II, která ve 2. ročníku trvá 10 dní a navazuje na předmět Praktikum didaktiky primární školy.Deník odevzdá při návratu z praxe ve stanoveném termínu.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.