Předmět Didakt. prvopočátečního čtení a psaní (KPR / 6050)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 6050 - Didakt. prvopočátečního čtení a psaní, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Charakteristika výchovně vzdělávacího procesu v 1. ročníku, návaznost na předškolní výchovu.2. Připravenost dítěte na školní docházku.3. Cíle čtení a psaní v 1. ročníku. Příprava na vyučovací hodinu.4. Přípravné období psaní. Röszgerův test.5. Metodická řada prvků písmen. Písmo tiskací.6. Historický vývoj metod čtení.7. Přehled učebnic čtení v 1. třídě. Analýza slabikářů.8. Metoda analyticko-syntetická pro výuku čtení. Etapy čtení.9. Diagnostické prověrky ve čtení.10. Cvičení fonematická, hlasová, artikulační.11. Pomůcky pro čtení a psaní. Didaktické hry.12. Literární výchova v 1. ročníku.13. Využití dramatické výchovy ve čtení.14. Závěr. Hodnocení, zápočty, pokyny ke zkoušce.
Získané způsobilosti
Student získává znalosti o historickém vývoji metod čtení a psaní, zvládne metodické postupy při nácviku čtení hlásek, slabik, slov, zvládne používání cvičení fonematických, dechových, hlasových, artikulačních. Poznává metodické postupy při individuální výuce dyslektiků a dysgrafiků. Zvládne pedagogickou diagnostiku v 1. ročníku.
Literatura
Kořínek M., Křivánek Z. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, 1985. Mrázová E. Kapitoly z didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Ústí nad Labem, 2000. Skalková J. Obecná didaktika. Praha, 1999. Kolláriková Z., Pupala B. Předškolní a primární pedagogika. Praha, 2001. Frühaufová V., Miňhová J., Mrázová E. Vybrané pedagogické a psychologické problémy výuky elementárního čtení a psaní. Ústí nad Labem, 1991. Fabiánková B., Havel J., Novotná M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno, 1999. Matějček Z. Dyslexie, specifické poruchy čtení,SNP, Praha 1987. Jinočany, 1993. Tymichová H. Nauč mě číst a psát. Praha, 1992. Mrázová E. Vybrané postupy při práci s dyslektickým dítětem. Ústí nad Labem, 1994. Čapka F., Santlerová K. Stručný vývoj písma. Brno, 1994.
Požadavky
- účast na seminářích 75%- splnění individuálních zadání- předložení semestrální práce
Garant
doc. PaedDr. Ivana Brtnová-Čepičková, Ph.D.