Předmět Práce se zdravot. postiž. dětmi II v MŠk (KPR / 6081)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / 6081 - Práce se zdravot. postiž. dětmi II v MŠk, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Dítě s mentálním postižením v MŠ. Charakteristické rysy mentálního postižení, klasifikace mentálního postižení, příčiny vzniku.Aktivity a činnosti pro rozvíjení smyslového vnímání, upevnění prostorové orientace, rozvoj řeči, zvládnutí samoobsluhy apod. Snoezelen jako speciálně pedagogická metoda.Dítě s poruchou autistického spektra. Jednotlivé poruchy autistického spektra. Specifické metody práce: Strukturované učení.TEACCH program, alternativní a augmentativní komunikace (VOKS, PESC atd.)Dítě se zrakovým postižením v mateřské škole. Přehled zrakových vad. Podmínky integrace do běžného typu mateřské školy. Druhy zrakové stimulace. Náměty pro činnosti k rozvíjení zrakového, sluchového, taktilního vnímání, prostorové orientace. Sebeobsluha zrakově postižených v předškolním věku. Asistent pedagoga.Optické kompenzační pomůcky.Sluchově postižené dítě v MŠ Podmínky integrace.. Obecné zásady při vzdělávání dítěte se sluchově postiženým v MŠ. Přehled kompenzačních pomůcek. Alternativní způsoby komunikace. Cvičení na rozvíjení sluchu. Rozvíjení zvukové stránky řeči. Výukové PC programy
Získané způsobilosti
Cíle předmětu vymezují způsobilosti, které student/ka zvládne. Student/ka dokáže charakterizovat základní rysy jednotlivých postižení. Zná možné důsledky postižení. Na základě osvojení znalostí a dovedností v oblasti didaktických a reedukačních postupů dokáže zdůvodnit výběr aktivit a činností vhodných pro další úspěšný rozvoj integrovaného dítěte v mateřské škole.
Literatura
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: PAIDO, 2004. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65-5.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2003. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-262-0215-8.JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1994. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.ROUČOVÁ, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha, Portál. ISBN 80-7367-158-1.KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-24-9.Metodika práce se sluchově postiženým žákem. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Metodika_overovani_web.pdf Metodika práce asistenta pedagoga s autistickým dítětem dítětem. LUDÍKOVÁ, L. Předškolní výchova zrakově postižených dětí. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-210-1009- 6.ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha, Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
Požadavky
Úspěšné splnění zápočtového testu. Obsah testu koresponduje s aktualizovaným obsahem předmětu.Kritériem splnění je 70% úspěšnost v testu.
Garant
doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.
Vyučující
PaedDr. Eva MrázováPaedDr. Eva Mrázová