Předmět Psychodidaktika a neurodidaktika (KPR / D0028)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / D0028 - Psychodidaktika a neurodidaktika, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Neurofyziologické základy paměti a učení - mechanismy paměti, typy paměti, fyziologické faktory ovlivňující proces zapamatování, vztah mezi pamětí a učením.Funkční zobrazování mozku, principy funkčních zobrazovacích metod - fMRI, PET, SPECT, MEG, význam funkčního zobrazování mozku pro studium procesů paměti a učení.Styly učení - kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňování stylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu.Individuální charakteristiky učícího se jedince - vnitřní poznatkové systémy žáků, jejich utváření, geneze a ovlivňování, dětská pojetí a práce s dětskými pojetími ve vyučovacím procesu. Možnosti diagnostiky dětských pojetí.Didaktická rekonstrukce - didaktická transformace učiva, přibližování vnitřních poznatkových systémů učícího se jedince k aktuálnímu stavu poznání. Metody efektivního učení a vyučování, prostředky didaktické rekonstrukce. Volba optimálních učebních a vyučovacích strategií.Možnosti praktického využití poznatků týkajících se mechanismů paměti a učení. Netradiční přístupy k výuce, kritická analýza moderních trendů řízení učebního procesu žáků.
Literatura
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4.ŠKODA, J. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.PREISS, M., a J. KŘIVOHLAVÝ. Trénování paměti a poznávacích schopností. 2009. NAKONEČNÝ M. Motivace lidského chování. Praha : Academia. 1.vydání, 270s. ISBN 80-200-0592-7. 1997. Koukolík, F. Mozek a jeho duše, Makropulos, 1997 Praha. 1997. KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 2001. ISBN 80-244-0294-7.GANONG, W.F. Přehled lékařské fyziologie. Jinočany: H&H, 1999, 681s. 1999. ISBN 80- 85787- 36-9.Held, L., Pupala, B. Psychogenéza žiakovho poznania vo vyučovaní. Bratislava: Edičné stredisko Amos PedF UK. 1995. FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
Požadavky
Předmět vyžaduje základní znalosti z oblasti anatomie a fyziologie centrální nervové soustavy člověka.Součástí zkoušky je provedení autodiagnostiky učebního stylu a vyučovacího stylu doktoranda pomocí nástrojů: The Teaching Style Inventory, Grasha-Riechmann Student Learning Style Scales, The Dunn and Dunn Learning Styles Inventory, The Kolb Learning Style Inventory.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.