Předmět Environmentální výchova a vzdělávání (KPR / D0031)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / D0031 - Environmentální výchova a vzdělávání, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Rozmanitost "diskurzů" v rámci EV bude demonstrována na popisu a rozboru následujících přístupů, a hodnocení jejich dopadů do učitelské praxe:Východiska myšlení v oblasti EV & různé druhy znalostí (např. též s ohledem na tradiční přírodní znalosti u nás rozvíjené např. v rámci woodcraftu, skautingu atd.)Holismus, holistická výchova(Křesťanské) hodnoty a péče o světMístně zakotvené učení, místní poznatky a učebnice, jejich roleZkušenostní učení, psychologické teorie působení přírody na člověka, environmentální senzitivitaUdržitelný rozvoj a hledisko budoucnosti; problémově a projektově orientované učení, demokratická výchovaKreativita (vztah k uměleckým oborům), konstruktivismus, inovativní myšleníSystémový přístup a s ním související sociálně ekologické konstrukty světaBehaviorální teorie a dobrovolná skromnost, životní styl včetně zdraví, pro-environmentální postojeZpůsoby hodnocení dopadu EV z hlediska stanovených vzdělávacích cílů (např. rozvoj postojů, senzitivity, změna chování)Nakonec lze sledovat potřeby a vliv EV na transformace vzdělávacích metod a obsahů, proměnu institucionálních přístupů (na celoinstitucionální), v oblasti vzdělávacích politik atd.Je též možno se zabývat aktéry ve vzdělávání, jejich vztahy a vlivem na podobu vzdělávací politiky.Mnohé z těchto přístupů spadají do tzv. alternativní pedagogiky; jejich rozlišování tak umožní orientaci v této oblasti, posouzení jejího přínosu pro vzdělávací proces jako takový, uvědomělé využívání některých prvků či postupů atd. Z hlediska výzkumných možností se otevírá pole proanalýzu kurikulárních i strategických vzdělávacích dokumentů, i pro reflexi a hodnocení jednotlivých výukových programů, jejich kategorizaci a (teprve následné) hodnocení výsledků vzdělávacího procesu v kontextu dané kategorie.
Literatura
Brtnová-Čepičková I. et Kroufek R. Environmentální výchova jako průřezové téma školního vzdělávacího programu. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-788-5.ČINČERA, J. Environmentální výchovy: od cílů k prostředkům. ISBN 978-80-7315-147-8.Máchal, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou, Brno, Rezekvítek a Lipka. 2000. ISBN 80-902954-0-1.HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno, Paido, 1996.
Požadavky
Vypracování analytické studie (odborné eseje) zaměřené na:a) analýzu (některého z) pedagogických přístupů v oblasti EV, a to jako srovnávací studii či s ohledem na konkrétní využití daného přístupu v praxi (hodnocení vzdělávacích cílů)b) analýza existujících dokumentů z oblasti EV z hlediska jejich teoretických východisek - lze se zabývat vzdělávacími dokumenty a strategiemi (RVP, DOV aj.), i konkrétními učebními oporami (učebnice, metodiky)c) návrh výchovného/vzdělávacího programu s uvědomělým využitím prvků EV s ohledem na jejich diskurzivní povahu + reflexe východisek a hodnocení přínosů v praxi