Předmět Dějiny přírodních věd a přírodovědného v (KPR / D0038)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPR / D0038 - Dějiny přírodních věd a přírodovědného v, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přírodní vědy v období evropského starověku. Vědecké myšlení ve starověkém Řecku (Thales, Anaximandros, Anaximenés, Hérakleitos, Empedokles, Pythagoras, Parmenidés). Počátky vědecké specializace - především biologie a medicína (Aristoteles, Theofrastos, Hippokrates, Alkmaión) a počátky experimentálního zkoumání přírody (Stratón). Počátek formulování kosmologických představ starověké vědy (kosmické obrazy světa jednotlivých filozofických škol, Hérakleides, Eudoxos, Aristarchos, Démokritos, Leukippos, Hipparchos, Platón, Klaudios).Přírodní vědy ve středověku. Rozvoj alchymie a experimentální chemie (Zosimos, Gaber, Avicenna, Roger Bacon). Základ geologických a geografických zkoumání (Konrád z Megenburgu, Tomáš z Cantipré, Polo). Středověcí encyklopedisté a rozvoj praktické fyziky (Alcuin, Hrabanus Maurus, Albertus Magnus, Roger Bacon), zkoumání magnetismu a optiky.Přírodní vědy v dobách renesance a humanismu. Přechod od geocentrického k heliocentrickému pojetí kosmu (Koperník, Brahe, Keppler, Galilei, Bruno). Vznik moderní statiky, hydrostatiky a dynamiky, mechanický princip relativity (Galilei). Období přerodu od středověké přírodovědy k moderní exaktní vědě. Postupné překonávání paradigmat alchymie, vznik iatrochemie a technické chemie (Paracelsus, van Helmont). Základy systematické botaniky a zoologie (Mattioli, Gesner). Rozvoj fyziologie a lékařství, založení psychiatrie (Servet, Agricola, Weyer). Velké zeměpisné objevy (Diaz, Kolumbus, Magalh?es, Vespucci).Přírodní vědy v novověku. Změna vědeckého způsobu myšlení od kvantitativního ke kvalitativnímu. Rozvoj experimentu jako techniky vědeckého nazírání, vznik vědeckých akademií (Pascal). Základ klasické mechaniky, gravitační zákon (Newton). Rozvoj bakteriologie a histologie (Leewenhoek, Malpighi). Vznik racionalismu a empirismu v přírodních vědách. Rozvoj systematické botaniky a zoologie, předchůdci vývojové teorie. Rozvoj patologické anatomie, experimentální fyziologie, homeopatie. Formulování kosmogonických teorií (Kant, Laplace). Rozvoj fyziky vede k rozvoji technických vynálezů (Papin, Watt). Objevy nových chemických prvků a sloučenin, vznik chemické symboliky a nomenklatury (Cavendish, Priestley, Lavoisier).Přírodní vědy v 19. a 20. století. Období specializace a diverzifikace vědních oborů. Evoluční teorie a evoluční hnutí (Darwin). Vývoj termomechaniky a termodynamiky (Carnot, Prescott, Joule). Nové poznatky o světle a elektřině (Oersted, Ampére, Ohm, Faraday, Hertz, Röntgen). Objev radioaktivity, otevření atomového věku (Becquerel, Thompson, Curie, Curie-Skłodowská). Vznik obecné a speciální teorie relativity (Einstein). Vznik kvantové fyziky (Planck, Bohr), fyzika mikročástic. Atomová teorie, periodická soustava prvků (Dalton, Avogadro, Mendělejev). Počátky organické chemie (Wöhler, Liebig). Rozvoj biochemie a jejich aplikací do medicíny (Crick, Watson). Vznik mikrobiologie a imunologie (Pasteur, Koch, Jenner), rozvoj fyziologie buňky (Purkyně). Velké cestovatelské výpravy, poznávání kontinentů (Livingstone, Humboldt, Scott, Amundsen). Sputnikovský efekt a jeho vliv na rozvoj přírodních věd a přírodovědného vzdělávání. Pronikání člověka do vesmíru.Historie přírodovědného vzdělávání v českých zemích. Základní paradigmata přírodovědného vzdělávání - paradigma prakticistního zaměření přírodovědného vzdělávání, paradigma přírodovědného vzdělávání jako studia přírody, paradigma přírodovědného vzdělávání jako elementární přírodovědy, pragmatické paradigma přírodovědného vzdělávání, polytechnické paradigma přírodovědného vzdělávání, humanistické paradigma přírodovědného vzdělávání, scientistické paradigma přírodovědného vzdělávání, hledání nových paradigmat přírodovědného vzdělávání, soudobé multidisciplinární paradigma přírodovědného vzdělávání.
Požadavky
Vypracování eseje na zvolené téma z oblasti dějin přírodních věd nebo dějin přírodovědného vzdělávání v rozsahu cca 15 normostran, následná diskuse zpracované problematiky v rámci kolokvia.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.