Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologická intervence ve vych. praxi (KPS / 0027)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 0027 - Psychologická intervence ve vych. praxi, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Charakteristické znaky vědecké metody, proces vymezování vědeckého problému k řešení a jeho definování, zásady plánování psychologického výzkumu.2) Vědecké pozorování, jeho podstata, význam a metodologické otázky objektivizace získávaných dat.3) Charakteristické rysy vědecké hypotézy, vytváření a ověřování hypotéz.4) Vývojové výzkumné projekty a jejich aplikace, srovnání longitudinálního a transversálního přístupu.Zpracování konkrétního vývojového výzkumného projektu. Analýza produktů činnosti.5) Pojetí proměnných v psychologii, vymezování nezávislých a závislých proměnných, jejich klasifikace , znaky a zjišťování. Kontrola nežádoucích proměnných v psychologickém výzkumu.6) Experimentální metody v psychologii - problémy, předpoklady a zásady jejich využití.7) Podstata laboratorního a přirozeného experimentu - přednosti a problémy jejich aplikace.8) Vytváření výběrů z populace, problematika reprezentativních výběrů.9) Metoda rozhovoru, fáze a vedení rozhovoru.10) Psychologický dotazník - anamnestický, zájmový, osobnostní. Druhy otázek.Metodologie využívání dotazníku.11) Reliabilita - spolehlivost metod, typy a ověřování, zdroje rozdílů. Standardizace.Otázka validity metod - definice a druhy validity měření, kritéria validizace, typy a ověřování.12) Problematika testování, metodologické otázky práce s projektivními technikami - informace o těchto metodách.

Získané způsobilosti

Studenti získají schopnost užít základní postupy při hodnocení pedagogicko-psychologické situace, konkretizovat souvislosti v probíhajícím procesu s ohledem k aktuálním cílům a dostupným zdrojům.Studenti si osvojí dovednost vytvářet strategie plánování a chování, sloužící jako prevence či kompenzace nežádoucího chování a prožívání.Studenti prohloubí vlastní teoretický i praktický potenciál zvládat subjektivně/objektivně náročné situace v pedagogickém kontextu.

Literatura

VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. Krize v životě člověka. Formy krizové pomoci a služeb. Praha: Portál, 2002. Špatenková, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha, GRADA, 2004. ŠTĚPANÍK, J. Umění jednat s lidmi. Cesta k úspěchu. Praha: Grada, 2003. Kucharská A. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Karolinum, 2005. Karolinum, Praha, 2005. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí, Portál, Praha, 2002. Stuchlíková, I a kol. Zvládání emočních problémů školáků. Portál, 2005. ISBN 80-7178-534-2.

Požadavky

aktivní účast v seminářích, seminární práce, referát, absolvování zápočtového testu - dle požadavků vyučujícího

Garant

PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.Mgr. Jan Pavlišta

Vyučující

PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.