Předmět Psychol. říz. a vedení ve šk. praxi -KS (KPS / 0034)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 0034 - Psychol. říz. a vedení ve šk. praxi -KS, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Školní psychologie a její úkoly v praxi.2. Psychologické základy výchovy (osobnost a činnost, činnosti a jejich formativní působení na osobnost dítěte)3. Psychologický rozbor procesu učení (učení v širším a užším smyslu, fáze a složky učení)4. Psychologie organizace a řízení, řídící procesy, metody a modelovaní5. Motivace a postoje k práci, pracovní spokojenost, kariéra, pracovní problémy a konflikty a jejich řešení.6. Koncepce řídící práce v rámci školy. Problematika organizačního vývoje a změn. Psychologická expertiza v řízení školy.7. Osobnost řídícího pracovníka. Sociální pozice a role řídícího pracovníka. Dělba práce a hierarchie moci. Styl řízení a komunikační styl manažera.8. Vymezení pojmu pracovní skupina, pracovní týmy. Specifika pracovních týmů ve školských zařízeních. Význam týmu pro plnění úkolů, rozvoj organizace a spolupráce, jako místo společného vzdělávání, pro osobní rozvoj.9. Psychologický rozbor odměn a trestů (funkce odměn a trestů, psychologická rozdílnost jejich působení, zásady a omezení jejich použití)10. Klima třídy a školy a jeho prvky. Specifika klimatu podle věku žáků. Zjišťování a možnosti měření klimatu, jeho ovlivňování11. Psychologie kontroly, hodnocení a zkoušení. Základní pojmy: kontrola, hodnocení, zkoušení a jejich druhy. Psychologie zkoušky. Známkování, jeho funkce. Alternativní způsoby hodnocení a známkování žáka.12. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáků. Postup při poznávání a hodnocení žáka. Diagnostické metody. Pozorování a anamnéza, rozhovor, dotazník, experiment, rozbor výsledků činnosti. Struktura pedagogicko-psychologické charakteristiky žáka.13. Psychologie vedení žáků a třídy. Vývoj vztahu mezi učitelem a žákem/žáky a jeho vývoj. Styly vedení školní třídy.
Získané způsobilosti
Oborové znalosti: - student se naučí manažerským dovednostem vedení druhých.- student naučí koučovat.- student se naučí řešit problémy a konflikty na pracovišti.Oborové dovednosti:- student je schopen motivovat tým.- student je schopen efektivní komunikace.- student je schopen řešit problémy a vyjednávat.
Literatura
Čáp J., Mareš J.:. Psychologie pro učitele, Portál, Praha, 2007. Fontana D. Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha, 1997. Kulič, V.:. Psychologie řízeného učení. Academia 1992. Heřmanová V. Profesní sebepojetí učitelů, Acta Universitátis Purkynianae,Ústí n/L, 2004. Mareš J., Křivohlavý J. Sociální a pedagogická komunikace, Praha, 1987. Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1168-3.Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha, 1998. ISBN Praha.Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Wröbel,A. Výchova a manipulace. Praha, Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2337-2.Kolář, Z. - Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha, Grada, 2009. Langová M, Vacínová M, a kol. Základy pedagogické psychologie, UJEP Ústí n/L, 2002. Kačáni a kol. Základy učitel´skej psychológie, SNP, Bratislava, 1999.
Požadavky
1. 80% aktivní účast na výuce.2. Seminární práce na vybrané téma3. Příprava a prezentace tématu zvoleného studentem před publikem.4. Písemný test základních znalostí o předmětu (z přednášky, samostudia, četby odborné literatury).5. Ústní zkouška osvojení tématu.
Garant
PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.Mgr. David Karel, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.Mgr. David Karel, Ph.D.