Předmět PVK - psychologie (KPS / 0041)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 0041 - PVK - psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Přehled základních psychologických směrů - hlubinná psychologie, gestalt psychologie, fenomenologie, existencialismus, behaviorismus a neobehaviorismus, psychoanalýza, humanistická psychologie.2.Osobnost žáka, učitele ? struktura osobnosti, biologická a sociální determinace osobnosti.3.Psychické procesy ? přehled, charakteristika a vývoj4.Psychické stavy ? přehled, charakteristika a vývoj5.Psychické vlastnosti ? přehled, charakteristika a vývoj.6.Typologie osobnosti žáka, individuální rozdíly v učení.7.Socializace jedince - charakteristika socializačního procesu, resocializace, mimosocializační činitelé, mechanismy socializace, činitelé socializace, fáze socializace (Erikson).8.Školní zralost ? charakteristika školní zralosti, kritéria školní zralosti, způsoby posuzování školní zralosti.9.Problematika školní třídy jako sociální skupiny ? charakteristika školní třídy jako sociální skupiny, klasifikace sociálních skupin, struktura sociální skupiny a její dynamika, možnosti zjišťování skupinových vztahů.10.Efektivní komunikace z hlediska sociální psychologie ? charakteristika komunikačního kanálu, druhy komunikace, transakční analýza (Berne), konstruktivní a destruktivní komunikace.11.Rodina jako primární sociální skupina ? charakteristika a klasifikace rodiny, vývojové fáze rodiny, typy dysfunkčních rodin.12.Myšlení a řeč ? charakteristika myšlení, individuální rozdíly projevující se v řeči a myšlení.13.Náročné životní situace (frustrace, deprivace, konflikt, stres), styly a strategie zvládání stresu.14.Přehled psychologických metod ? jejich charakteristika a možnosti využití ve školní praxi.15.Psychologická diagnostika žáka ve výchovně vzdělávacím procesu ? přehled základních diagnostických metod a technik, jejich charakteristika a možnosti využití v práci učitele.16.Zvláštnosti psychického vývoje ve školním věku.17.Problematika agresivity u žáků a možnosti její eliminace.18.Základní druhy lidského učení ? jejich charakteristika, podstata lidského učení, rozvoj kreativity žáků, konstruktivistické pojetí učení.19.Přehled obecných zákonů učení a jejich charakteristika, interakce vnitřních a vnějších podmínek učení se.20.Problematika interakce učitel ? žák, typy interakcí a jejich charakteristika.21.Morální, emoční a sexuální vývoj jedince.
Získané způsobilosti
Student je schopen aplikovat teoretické poznatky na výchovně vzdělávací proces. Umí dostatečně zodpovědět všechny otázky ke státní závěrečné zkoušce.
Literatura
KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989.
Požadavky
- 100% účast na výuce- vypracování zadaných otázek státní závěrečné zkoušky
Garant
PhDr. Iva Wedlichová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Kožnar, CSc.PhDr. Iva Wedlichová, Ph.D.