Předmět Vedení lidí v organizaci I MNG (KPS / 0073)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 0073 - Vedení lidí v organizaci I MNG, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Školní psychologie a její úkoly v praxi.2. Psychologické základy výchovy (osobnost a činnost, činnosti a jejich formativní působení na osobnost dítěte)3. Psychologický rozbor procesu učení (učení v širším a užším smyslu, fáze a složky učení)4. Psychologie organizace a řízení, řídící procesy, metody a modelovaní5. Motivace a postoje k práci, pracovní spokojenost, kariéra, pracovní problémy a konflikty a jejich řešení.6. Koncepce řídící práce v rámci školy. Problematika organizačního vývoje a změn. Psychologická expertiza v řízení školy.7. Osobnost řídícího pracovníka. Sociální pozice a role řídícího pracovníka. Dělba práce a hierarchie moci. Styl řízení a komunikační styl manažera.8. Vymezení pojmu pracovní skupina, pracovní týmy. Specifika pracovních týmů ve školských zařízeních. Význam týmu pro plnění úkolů, rozvoj organizace a spolupráce, jako místo společného vzdělávání, pro osobní rozvoj.9. Psychologický rozbor odměn a trestů (funkce odměn a trestů, psychologická rozdílnost jejich působení, zásady a omezení jejich použití)10. Klima třídy a školy a jeho prvky. Specifika klimatu podle věku žáků. Zjišťování a možnosti měření klimatu, jeho ovlivňování11. Psychologie kontroly, hodnocení a zkoušení. Základní pojmy: kontrola, hodnocení, zkoušení a jejich druhy. Psychologie zkoušky. Známkování, jeho funkce. Alternativní způsoby hodnocení a známkování žáka.12. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáků. Postup při poznávání a hodnocení žáka. Diagnostické metody. Pozorování a anamnéza, rozhovor, dotazník, experiment, rozbor výsledků činnosti. Struktura pedagogicko-psychologické charakteristiky žáka.13. Psychologie vedení žáků a třídy. Vývoj vztahu mezi učitelem a žákem/žáky a jeho vývoj. Styly vedení školní třídy.
Získané způsobilosti
Oborové znalosti: - student se naučí základním řídícím dovednostem.- student se naučí efektivně komunikovat.- student se naučí vytvořit pracovní tým.- student naučí řídit malý pracovní tým lidí.- student se naučí řešit problémy a konflikty na pracovišti.Oborové dovednosti:- student je schopen motivovat sám sebe.- student je schopen vyhodnotit osobnost člověka.- student je schopen efektivní komunikace.- student je schopen řešit problémy a vyjednávat.
Literatura
RISKIN, L. Mediace aneb jak řešit konflikty. Praha: Pallata, 1997. ISBN 80-901710-6-0.BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2001. Plamínek, J.:. Řešení konfliktů a umění rozhodovat, Praha, Argo 1994. Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. PLAMÍNEK, J. Synergický management. Vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Praha: Argo, 2000. Haberleitner Elisabeth a kol. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi. Grada, Praha. PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praha: Grada, 2005. Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí, Portál, Praha, 2002.
Požadavky
1. 100% aktivní účast na výuce.2. Zpracování kazuistiky řešení problému ve vedení pracovního týmu.3. Příprava a prezentace tématu zvoleného studentem před publikem.4. Písemný test základních znalostí z předmětu (z přednášky, samostudia, četby doporučené odborné literatury, studium studijní opory v e-learning systému Moodle).5. Ústní zkouška osvojení tématu.
Garant
Mgr. David Karel, Ph.D.
Vyučující
Mgr. David Karel, Ph.D.Mgr. David Karel, Ph.D.