Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PVK- Nadané dítě (KPS / 0097)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 0097 - PVK- Nadané dítě, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Kurz je rozdělen do pěti na sebe navazujících bloků. V úvodu jsou ozřejmeny souvislosti tématu se současnou legislativou a možnostmi škol vyhledávat a rozvíjen nadání dětí a uveden praktický vztah k učitelské profesi.První blok je věnován historii výzkumů a názorů na osobnost mimořádného jedince, především dospělého, v myšlenkových proudech: patologickém, biologickém, psychoanalytickém a environmentálním. Současně jsou analyzovány důvody, které vedly na počátku 20. století k obratu a k trvalému zájmu o studium nadaných dětí.V druhém bloku jsou prezentovány základní přístupy ke studiu nadání ve 20. století, modely a rozvíjená výzkumná témata. Jedná se o přístupy kognitivní, osobnostně-vývojový a sociálně-kulturní. Dále je definován fenomén nadání a znaky jeho nositele.Další bloky mají praktické zaměření. Třetí je věnován problematice vyhledávání nadaných a úskalím, se kterými se lze setkat. Pozornost je také věnována, identifikačním strategiím a výběrovým a identifikačním metodám (pedagogickým, psychologickým a alternativním).Ve čtvrtém bloku se frekventanti kurzu seznámí s otázkami rozvíjení nadání, s organizačními a obsahovými formami vzdělávání nadaných dětí, dále s vyučovacími metodami doporučovanými pro výuku této populace.Pátý blok je informativní, studentům budou poskytnuty kontakty na společnosti, instituce i literaturu, která je v této problematice u nás k dispozici.

Získané způsobilosti

Student umí vysvětlit rozdíly v přístupech ke studiu nadání ve 20. století včetně základních teorií je reprezentující, popsat zvláštnosti osobnosti nadaného dítěte a jeho možné problém včetně možných opatření při jeho vzdělávání. Umí zdůvodnit adakvátnost vzdělávacích postupů uplatňovaných u této populace a dovede zprostředkovat kontakt nadaných dětí a jejich rodičů s příslušnými institucemi, které se problematikou nadaných dětí zabývají.

Literatura

MÖNKS, F.J.; YPENBURG, I.H. Nadané dítě. Praha, Grada, 2002. Hříbková, L. Nadání a nadaní. Grada, Praha, 2009. Laznibatová, J. Nadané dietˇa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Iris, Bratislava, 2001. Hříbková, L. Nadané dítě v předškolním věku, jeho vyhledávání a rozvíjení. In Mertin. Jurášková, J. Základy pedagogiky nadaných. IPPP, Praha, 2006. Dočkal, V. Zaměřeno na talenty aneb madání má každý. Lidové noviny, Praha, 2005.

Požadavky

Kurz je ukončen zápočtovým testem.

Garant

doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.