Předmět Psychologická diagnostika (KPS / 0139)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 0139 - Psychologická diagnostika, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
V kurzech se mění tematické akcenty podle zaměření kurzu:1) Vymezení diagnostiky a diagnózy, diagnostika psychického vývoje a psychických procesů,diagnostika osobnosti.2) Klasifikace psychologických metod a nástrojů3) Tvorba a parametry kvalitních nástrojů4) Pozorování a jeho charakteristika, možnosti i úskalí využití této metody u žáků,poznávání osobnosti na základě pozorování, záznam z pozorování, druhy pozorování,systematické a opakované pozorování.5) Rozhovor, druhy rozhovoru, obtíže záznamu, problematika otázek, techniky naslouchání(parafráze, reflexy pocitů, sumarizace aj.), etapy rozhovoru, rozhovor s dítětem arozhovor s dospělým).6) Dotazník - hromadný sběr dat o osobnosti, psychologické testy, rozdělení testů vpsychologii, kvalita testů, testy schopností.7) Analýza produktů činnosti dítěte (kresebné metody v psychologii, parametry kresby aúskalí interpretace dětské kresby), vývojová úroveň dítěte na základě kresby panáka,Jiráskův - Kern test školní zralosti.8) Další diagnostické metody umožňující poznání osobnosti, poznání sociálních vztahů -sociometrie, charakteristika, zadání a vyhodnocování.
Získané způsobilosti
Student umí charakterizovat základní psychologické metody k diagnostice dítěte. Je schopen realizovat pozorování dítěte ve standardní situaci a získat informace o jeho dosavadním vývoji. Student zná specifika testových diagnostických nástrojů a podmínky pro jejich užití psychology.
Literatura
Kucharská, A. Májová,L. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha, UK, 2005. Klégrová, J, Vágnerová, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Karolinum, Praha, 2008. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ,J. Diagnostika - pedagogicko psychologické poradenství. Praha, PeDF UK, 2002. HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2002. ŠVANCARA, J. Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum, 1980.
Požadavky
Prověření dovednosti studenta pracovat s metodou pozorování, rozhovoru, analýzy produktů činnosti dětí, s dotazníkovou metodou a sociometrií. Student si vybere jednu metodu, kterou zadá 1 - 2 osobám, vyhodnotí a zhodnotí výsledky (zápočet), student si vybere jednu metodu, kterou zadá 2 kontrastním skupinám osob - žáků (např. chlapci x dívky, školsky úspěšní x školsky méně úspěšní, žáci s SPU x bez poruchy apod.), vyhodnotí a interpretuje výsledky. Práce má charakter malého výzkumu (zkouška).
Garant
doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
Vyučující
Mgr. Martin Dlabal, Ph.D.PhDr. Otakar Fleischmann, Ph.D.PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.Mgr. Vojtěch Lebduška