Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Osobnost dítěte v procesu vých. a vzděl. (KPS / 0150)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 0150 - Osobnost dítěte v procesu vých. a vzděl., Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do výuky- seznámení se s osnovou, požadavky, prolínání pedagogiky a psychologie ve výchově a vzdělávání dětí.2. Pojetí výchovy - rodina a MŠ.3. Základní teoretická východiska psychologie učení.4. Etapy výchovného procesu z hlediska ontogeneze5. Fáze výchovného procesu z hlediska metodického6. Způsoby hodnocení dětí předškolního věku - motivace.7. Práce s handicapovanými dětmi.8. Osobnost učitele MŠ v pedagogických situacích9. Pozice učitele ve třídě - střídání rolí podle míry volnosti10. Sociální klima třídy, bezpečné prostředí ve třídě11. Využití technik a her při práci s dětmi v MŠ.12. Pedagogický pesimismus, optimismus, realismus13. Řešení konfliktů.14. Hodnocení výuky a uložených prací.

Získané způsobilosti

Student je schopen/a orientovat v základní teoretické terminologii a v obsahu pedagogické psychologie a aplikovat získané praktické dovednosti. Dokáže určovat psychické jevy, které se uplatňují při vzdělávání dětí, pedagogicky ovlivňovat aktuální psychické jevy a vlastnosti edukantů. Je schopen/a formovat postoje, hodnoty a motivaci dětí předškolního věku. Student dokáže podněcovat tvořivost žáků a uplatňovat vlastní flexibilní myšlení.

Literatura

MATĚJČEK,Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál, 2007. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2.ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Portál, Praha. 2002. WEDLICHOVÁ,I., HEŘMANOVÁ,V. Kapitoly z vývojové psychologie. Brno,Masarykova unverzita, 2008. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele - dotisk. Praha, Portál, 2008. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. Rogge, J. U. Rodiče určují hranice. Praha, Portál, 2005. Čáp J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, 1996. Wedlichová, I. Vývovjová psychologie pro čitelství MŠ. PF UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-320-5.Langová M, Vacínová M, a kol. Základy pedagogické psychologie, UJEP Ústí n/L, 2002. Srassmeier,W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha, Portál, 1996.

Požadavky

1. Student provede písemné zpracování jedné techniky či hry, se kterou prakticky před publikem vystoupí. 2. Splnění dalších zápočtových požadavků, úlohy v e-learningovém kurzu (studijní opoře) a studium doporučené literatury. 3. Test základních znalostí o předmětu (přednášky, samostudium, četba odborné literatury) tzn. úspěšné splnění zápočtového testu, zkouškového testu či ústní zkoušky (bude upřesněno zkoušejícím). 4. Aktivní a (min.80%) účast na cvičeních či seminářích.

Garant

PhDr. Renata Hajná, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan PavlištaPhDr. Renata Hajná, Ph.D.PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.Mgr. Jan Pavlišta