Předmět PVK-Psychomotorika v práci s handicapov (KPS / 0175)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 0175 - PVK-Psychomotorika v práci s handicapov, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Předmět seznamuje studenty s problematikou práce s handicapovanými jedinci a možnostmi využití určitých psychomotorických cvičení. Důraz je kladen na psychosociální funkci těchto psychomotorických cvičení.1. Úvod do problematiky psychomotoriky. Teoretická a praktická východiska.Vztah psychomotorických cvičení s fyzioterapií, pohybovou terapií, sportovními a dalšími pohybovými aktivitami.2. Úvod do problematiky handicapovaných lidí, pojetí handicapu. Nemoc jako psychologický problém. Odlišnosti vývoje postiženého jedince.3. Vztah mezi pedagogem, terapeutem a handicapovaným jedincem. Didaktické postupy - psychomotorické programy. Terapeutické postupy - kinezioterapeutické programy.4. Psychomotorická terapie u tělesně handicapovaných. Možnosti využití jednotlivých pohybových aktivit. Využití ideomotorických představ v pohybu.5. Pohybové vyjadřování neslyšících. Neverbální komunikace jako výrazový a komunikační prostředek.6. Pohyb u mentálně postižených. Kvality pohybu. Ovládání těla. Barvy. Tvary.7. Zrakově postižení lidé a pohyb. Hranice těla. Osobní prostor. Tělesné vjemy.8. Problematika poruch chování. Možnosti psychomotorických programů.9. Individuální a skupinová práce. Pohybové etudy na zadané téma. Skupinový pohyb. Sociální rozměr pohybu. Socializace handicapovaných jedinců.10. Pohybová improvizace. Přes kreativní sebevyjádření k osobnímu vývoji.
Získané způsobilosti
- student zná základní teoretické koncepty v oblasti psychomotoriky;- student zná psychologické pozadí pohybových her, - umí připravit a vést psychomotorické aktivity v práci se skupinami handicapovaných jedinců.,- student umí využít psychomotorických her jako prostředku k odhalování svalových dysbalancí, psychické nepohody, rozvoji obratnostních dovedností u handicapovaných jedinců.
Literatura
VÉLE, F. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha : Triton, 2007. 2007. HÁTLOVÁ, B. Kinezioterapie, pohybová cvičení v léčbě psychiatrických poruch. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 8024604205.PAYENOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha, Portál, 1999. HÁTLOVÁ, B. Psychologické aspekty ontogenetického vývoje motoriky v dětství a dospívání. TVSM č. 2, 2009. HOŠEK, V. - JANSA, P. Psychosociální funkce pohybových aktivit v životním stylu člověka. Praha, Sborník UK FTVS. 2000. BLÍŽKOVSKÁ, J. Úvod do taneční terapie. Brno: FF MU, 1999. DVOŘÁKOVÁ, H. Využití psychomotoriky ve škole. Praha: PdF UK, 2004. ISBN 80-7290-157-5.
Požadavky
- 80% aktivní účast na výuce, - prostudování povinné literatury, - příprava a vedení jedné vyučovací jednotky, sestavení krátkého psychomotorického programu (minimálně 2 psychomotorické hry či cvičení)
Garant
Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Tereza Louková, Ph.D.