Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Školní a poradenská psychologie (KPS / 4151)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 4151 - Školní a poradenská psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah kurzu je rozložen do následujících základních témat, která staví zejména na získání zkušenosti frekventantů a znovuobjevování v předchozím období získaných poznatků a jejich integraci do problematiky v rámci aktivní práce v kurzu a mapují aktuální stav školy a její činnosti včetně spolupráce se školskými poradenskými pracovišti.1. Úvod do problematiky (aktéři a vztahová síť základní problematiky), současnost školní a poradenské psychologie2. Učitelská profese vztahová síť pedagoga (učitelé, další pedagogičtí pracovníci, rodiče, žáci)3. Kritická místa profese, etika práce v poradenství, profesionální vztahy4. Poradenský proces a faktory ho ovlivňující, terapeutické možnosti, vztah poradenství a psychoterapie5. Autodiagnostika učitele, autodiagnostické postupy učitele v oblasti hodnocení6. Situace vyplývající ze školního hodnocení a projevu motivace žáka7. Situace vyplývající z práce se skupinou8. Situace vyplývající z vývojových a životních aspektů žáka9. Situace vyplývající z handicapů žáka10. Situace vyplývající z pedagogem preferovaného přístupu k učivu a vzdělávání11. Situace vyplývající z rodinných přístupů k žákovi12. Spolupráce s pedagogickými pracovníky školských poradenských zařízení, specifika zpráv z poradenských zařízení

Získané způsobilosti

Studenti by měli být schopni porozumět řešenému problému z pohledu jeho aktéra žáka 1. stupně, jehož situací se zabývají a měli by být schopni zorientovat se v dostupných opatřeních, která by podpořila jeho další možný rozvoj a tento aplikovat v podmínkách svého pracoviště. Komplexnost přístupu je zohledněna i schopností studenta orientovat se ve volbě postupů a způsobů práce z pohledu jednotlivých fází při řešení těchto problémů (diagnostika, reedukace a podpora, ale také prevence) a stanovením rolí jednotlivých pedagogických pracovníků vstupujících do tohoto procesu. Současně splňuje student předpoklad základní orientace v terminologii a v obsahu poradenské a školní psychologie a aplikace získaných dovedností. Dokáže určovat psychické jevy, které se uplatňují při vzdělávání dětí, poradensky a pedagogicky ovlivňovat aktuální psychické jevy a vlastnosti edukantů ve smyslu rozvoje jejich žákovských a osobních kompetencí k učení a řešení problémů. Student/ka dokáže uplatňovat vlastní flexibilní myšlení a metakognici.

Požadavky

Písemné zpracování vybraných úkolů.

Garant

PhDr. Renata Hajná, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Renata Hajná, Ph.D.PhDr. Renata Hajná, Ph.D.