Předmět Školní a poradenská psychologie (KPS / 4151)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 4151 - Školní a poradenská psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah kurzu je rozložen do následujících základních témat, která staví zejména na získání zkušenosti frekventantů a znovuobjevování v předchozím období získaných poznatků a jejich integraci do problematiky v rámci aktivní práce v kurzu a mapují aktuální stav školy a její činnosti včetně spolupráce se školskými poradenskými pracovišti.1. Úvod do problematiky (aktéři a vztahová síť základní problematiky), současnost školní a poradenské psychologie2. Učitelská profese vztahová síť pedagoga (učitelé, další pedagogičtí pracovníci, rodiče, žáci)3. Kritická místa profese, etika práce v poradenství, profesionální vztahy4. Poradenský proces a faktory ho ovlivňující, terapeutické možnosti, vztah poradenství a psychoterapie5. Autodiagnostika učitele, autodiagnostické postupy učitele v oblasti hodnocení6. Situace vyplývající ze školního hodnocení a projevu motivace žáka7. Situace vyplývající z práce se skupinou8. Situace vyplývající z vývojových a životních aspektů žáka9. Situace vyplývající z handicapů žáka10. Situace vyplývající z pedagogem preferovaného přístupu k učivu a vzdělávání11. Situace vyplývající z rodinných přístupů k žákovi12. Spolupráce s pedagogickými pracovníky školských poradenských zařízení, specifika zpráv z poradenských zařízení
Získané způsobilosti
Studenti by měli být schopni porozumět řešenému problému z pohledu jeho aktéra žáka 1. stupně, jehož situací se zabývají a měli by být schopni zorientovat se v dostupných opatřeních, která by podpořila jeho další možný rozvoj a tento aplikovat v podmínkách svého pracoviště. Komplexnost přístupu je zohledněna i schopností studenta orientovat se ve volbě postupů a způsobů práce z pohledu jednotlivých fází při řešení těchto problémů (diagnostika, reedukace a podpora, ale také prevence) a stanovením rolí jednotlivých pedagogických pracovníků vstupujících do tohoto procesu. Současně splňuje student předpoklad základní orientace v terminologii a v obsahu poradenské a školní psychologie a aplikace získaných dovedností. Dokáže určovat psychické jevy, které se uplatňují při vzdělávání dětí, poradensky a pedagogicky ovlivňovat aktuální psychické jevy a vlastnosti edukantů ve smyslu rozvoje jejich žákovských a osobních kompetencí k učení a řešení problémů. Student/ka dokáže uplatňovat vlastní flexibilní myšlení a metakognici.
Požadavky
Písemné zpracování vybraných úkolů.
Garant
PhDr. Renata Hajná, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Renata Hajná, Ph.D.PhDr. Renata Hajná, Ph.D.