Předmět Pedagogická psychologie (KPS / 4511)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 4511 - Pedagogická psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Okruhy:Význam pedagogické psychologie pro sociální pedagogy.Osobnost sociálního pedagoga, profesní pojetí.Učení, druhy, etapy a zákony učení.Problematika prevence, vedení a řízení v edukaciPsychologická analýza výchovy.Poruchy a obtíže ve výchově, možnosti korekce.Motivace v procesu výchovy. Druhy motivace a modifikace motivů.Zvláštnosti sociálního chování žákůPsychohygiena a škola. Psychorelaxace. Význam psychoterapie.Pedagogická situace. Druhy a řešení pedagogických situací.Rozvoj sociálních dovedností žáků ve výchově.Psychologické přístupy k řešení situací nevhodného sociálního chováníDiagnostika osobnosti klienta a návrh individuálního plánu rozvoje či sebevzdělávání.Význam kooperace v kognitivním procesu ve vztahu ke kognitivnímu vývoji.V semináři budou uvedená témata procvičována interaktivní formou a kooperujícím způsobem činnosti.
Získané způsobilosti
Dovednost určování fáze kognitivního vývoje jedince dle J. Piageta. Dovednost pedagogické diagnostiky a charakteristiky osobnosti edukanta, Osvojení poznatků k vytváření vhodných podmínek pro rozvoj pozitivních rysů osobnosti. Dovednost zpracování plánu sebevýchovy a osvojení technik sebevzdělávání. Osvojení pojmosloví z úseku asertivního a taktního jednání budoucích sociálních pedagogů. Osvojení poznatků k podněcování tvořivosti žáků, Rozvoj flexibilního myšlení, zdravého sebevědomí, samostatnosti budoucích sociálních edukátorů. Znalosti terminologického aparátu pro výchovu charakteru, funkce svědomí, znaky etosu a morálky ve výchově a vzdělávání.
Literatura
KERN, H. Et Al:. Přehled psychologie, Portál, Praha, 1999. Čáp J., Mareš J.:. Psychologie pro učitele, Portál, Praha, 2007. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.Kohoutek, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství, 2002. Wedlichová Iva a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. UJEP v Ústí n.Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-316-6.Heřmanová V. Profesní sebepojetí učitelů, Acta Universitátis Purkynianae,Ústí n/L, 2004. Langová,M.;Heřmanová, V.;Trpišovská,D.;Vacínová,M. Psychologické aspekty školního poradenství. UJEP, Ústí nad Labem, 2005. ISBN 80-7044-719-2.
Požadavky
Úspěšné splnění psychologických předmětů bakalářského stupně80% aktivní účast ve výuce.Ústní či písemné ověření znalostí.
Garant
PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.