Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ontogenetická psychologie (KPS / 4725)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 4725 - Ontogenetická psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah přednášek/seminářů:? Vymezení vývojové psychologie a ontogenetické psychologie, význam vývojového hlediska v psychologii, základní vývojovéprocesy,? Senzitivní období v ontogenezi jedince ? prenatální období, období porodu, novorozenecké období a jejich význam v kontinuuživota pro další vývoj, kojenecké období, batole ? hlavní vývojové trendy? Předškolní věk Charakteristika školní zralosti, Mladší školní věk (vývoj kognitivních procesů, emoční a sociální vývoj)? Starší školní věk (vývoj kognitivních procesů, emoční a sociální vývoj, sexuální vývoj),? Adolescence, Vývojové změny v dospělosti a stáří? Teorie vývoje člověka a jejich kritické hodnocení. Piaget a jeho kognitivní vývojová teorie.? Jednotlivé etapy vývoje; Eriksonova teorie.? Plasticita vývoje. Emoční a sexuální vývoj.? Interiorizace sociálních (zvláště morálních) norem, vývoj morálního usuzování - Kohlberg? Příčiny rozdílů v psychickém vývoji chlapců a dívek, mužů a žen.? Rodina jako základní socializační činitel.? Základní typy výchovy.? Psychická deprivace v dětství? Typy interakce rodičů.

Získané způsobilosti

Student umí:- vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými teoriemi ontogeneze jedince- popsat jednotlivá vývojová stadia jedince z pohledu motorického, kognitivního, emočního, morálního a sociálního vývoje- vysvětlit vývojové rozdíly mezi jedinci- je schopen rozlišit normální a abnormální vývoj jedince- umí rozlišit příznaky psychické a fyzické deprivace jedince v jeho vývoji- umí analyzovat interakční vzorce v rodině a výchověInformace ke

Literatura

Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. , Karolinum, Praha 2005. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 2004. ISBN 80-7038-078-0.Wedlichová Iva a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. UJEP v Ústí n.Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-316-6.Kulhánková, R. Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. Ústí nad Labem, UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-321-2.Wedlichová, I. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Ústí nad Labem, 2008. Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. ,Karolinum, Praha 2007. Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie, 2 vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1284-9.

Požadavky

Dle aktuálních pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.