Předmět Poradenská psychologie (KPS / 4932)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 4932 - Poradenská psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Úvod do problematiky (aktéři a vztahová síť základní problematiky), současnost školní a poradenské psychologieSystém pedagogicko - psychologického poradenství v ČR a jeho úkoly.Kritická místa profese, etika práce v poradenství, profesionální vztahyPoradenský proces a faktory ho ovlivňující, terapeutické možnosti, vztah poradenství a psychoterapieStruktura základního vyšetření ? demonstrace nejčastěji užívaných metod.Autodiagnostika učitele, autodiagnostické postupy učitele v oblasti hodnoceníSituace vyplývající z práce se skupinouSituace vyplývající z vývojových a životních aspektů žákaSituace vyplývající z handicapů žákaSituace vyplývající z pedagogem preferovaného přístupu k učivu a vzděláváníSituace vyplývající z rodinných přístupů k žákoviSpolupráce s pedagogickými pracovníky školských poradenských zařízení, specifika zpráv z poradenských zařízení
Získané způsobilosti
Studenti budou schopni porozumět řešenému problému z pohledu jeho aktéra, jehož situací se zabývají a budou schopni zorientovat se v dostupných opatřeních, která by podpořila jeho další možný rozvoj a tento aplikovat v podmínkách svého pracoviště.Komplexnost přístupu je zohledněna i schopností studenta orientovat se ve volbě postupů a způsobů práce z pohledu jednotlivých fází při řešení těchto problémů (diagnostika, reedukace a podpora, ale také prevence) a stanovením rolí jednotlivých pedagogických pracovníků vstupujících do tohoto procesu.
Literatura
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele - dotisk. Praha, Portál, 2008. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha, Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.Jedličková,R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha, 2004. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.Štech, S., Zapletalová, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.Drapela, V., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry, teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. LUDEWIG, Kurt. Základy systemické terapie. Praha:Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3521-4.
Požadavky
Individuální práce studentů se odvíjejí od jednotlivých témat rámcového vzdělávacího obsahu. Mají podobu prezentace v prostředí MS PowerPoint. Jsou prezentovány v rámci pracovního semináře.
Garant
doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.