Předmět Pedagogická psychologie (KPS / 4941)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 4941 - Pedagogická psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Význam pedagogické psychologie pro učitele.2) Osobnost učitele, profesní pojetí.3) Učení, druhy, etapy a zákony učení.4) Problematika vedení a řízení v edukaci5) Psychologická analýza výchovy.6) Školní úspěšnost, výkonnost, možnosti optimalizace. Hodnocení a zkoušení.7) Psychologické otázky motivace učení a vzdělávání. Zdroje motivace a jejich diagnostika. Modifikace motivů.8) Zvláštnosti sociálního chování žáků9) Psychohygiena a edukační proces.10) Pedagogická situace. Druhy a řešení pedagogických situací.11) Rozvoj kognitivních dovedností žáků ve výchově. Rozvoj nadání a talentu žáků12) Psychologické přístupy k řešení situací nevhodného sociálního chování13) Diagnostika a prognostika edukačních výsledků žáka, funkce individuálního učebního plánu.14) Teoretické směry a koncepce učení, jejich aplikace ve výchovně vzdelávacím procesu.
Získané způsobilosti
Dovednost určování fáze kognitivního vývoje jedince dle J. Piageta. Dovednost pedagogické diagnostiky a charakteristiky osobnosti edukanta, osvojení poznatků k vytváření vhodných podmínek pro rozvoj pozitivních rysů osobnosti, dovednost zpracování plánu sebevýchovy a osvojení technik sebevzdělávání. Osvojení pojmosloví z úseku asertivního a taktního jednání budoucích učitelů. Osvojení poznatků k podněcování tvořivosti žáků. Rozvoj flexibilního myšlení k aplikaci badatelského přístupu ve vzdělávání. Znalosti terminologického aparátu pedagogické psychologie.
Literatura
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha, 2013. Wedlichová Iva a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. UJEP v Ústí n.Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-316-6.Kern,H. Přehled psychologie.Portál ,Praha. 1999. ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8463-X.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178626-8.Lehenová, A. Vybrané kapitoly z pedagogickej a školskej psychológie. Trnava, 2012. ISBN 978-80-8082-583-6.
Požadavky
Student splnil předchozí kurzy: Úvod do psychologie, Ontogenetická a Sociální psychologie.Test základních znalostí z předmětu.Provedení zvolené diagnostické zkoušky u žáka ze skupiny poznávacích procesů.Návrh a demonstrace relaxační chvilky pro kompenzaci únavy při učení a vyučování.
Garant
PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.