Předmět Psychologická diagnostika učitele (KPS / 4998)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 4998 - Psychologická diagnostika učitele, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení diagnostiky, diagnóza, psychologická diagnostika x pedagogická diagnostika.2. Diagnostika psychického vývoje, psychických procesů a diagnostika osobnosti.3. Tvorba a parametry kvalitních diagnostických nástrojů.4. Základní psychologické metody získávání dat o jedinci.5. Pozorování, charakteristika, tvorba záznamů z pozorování, využití výsledků.6. Druhy pozorování a jejich charakteristika.7. Rozhovor, charakteristika, typy, etapy rozhovoru, specifika rozhovoru s dítětem x dospělým8. Problematika otázek v rozhovoru, techniky naslouchání (parafráze, reflexe pocitů, sumarizace aj.9. Dotazníky a testy, hromadný sběr dat o osobnosti, kvalita testů, klasifikace testů.10. Výkonové, projektivní testy a testy osobnosti ukázky.11. Analýza produktů činnosti dítěte, kresebné metody v psychologii.12. Poznávání sociálních vztahů dětí a žáků, SORAD aj.13. Kazuistika dítěte, její struktura a sběr dat nutných pro její vypracování14. Typy vyšetření.
Získané způsobilosti
Student umí vysvětlit rozdíl mezi psychologickou a pedagogickou diagnostikou, definuje základní termíny, charakterizuje základní psychologické metody: pozorování, rozhovor, testové metody, analýzu produktů činnosti. Zná možnosti a meze pro jejich využití v praxi učitele 1. stupně.
Požadavky
Splnění povinných psychologických kurzů 1. 3. ročníku studiaPožadavky na studenta: Prověření dovednosti studenta pracovat s metodou pozorování, rozhovoru, analýzy produktů dětí nebo s dotazníkovou metodou a sociometrií. Student si vybere tři metody, které zadá 1 dítěti, vyhodnotí a zhodnotí výsledky + zjistí z dalších zdrojů informace o dítěti a napíše jeho kazuistiku. Jiná možná varianta je, že si student vybere jednu metodu, kterou zadá 2 kontrastním skupinám dětí - žáků (např. chlapci x dívky, žáci problémoví x žáci bezproblémoví, žáci s SPU x bez poruchy, žáci často absentující x žáci bez absencí apod.), vyhodnotí a interpretuje výsledky. Práce má charakter malého výzkumu, který je diskutován s vyučující. Studium a plnění požadavků v el.opoře/kurzu Psychologická diagnostika dostupné na https://moodle.pf.ujep.cz/course/category.php?id=10
Garant
doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.