Předmět Diagnostika osobnosti (KPS / 6044)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 6044 - Diagnostika osobnosti, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
V kurzech se mění tematické akcenty podle zaměření kurzu:1) Vymezení diagnostiky a diagnózy, diagnostika psychického vývoje a psychických procesů,diagnostika osobnosti.2) Klasifikace psychologických metod a nástrojů3) Tvorba a parametry kvalitních nástrojů4) Pozorování a jeho charakteristika, možnosti i úskalí využití této metody u žáků,poznávání osobnosti na základě pozorování, záznam z pozorování, druhy pozorování,systematické a opakované pozorování.5) Rozhovor, druhy rozhovoru, obtíže záznamu, problematika otázek, techniky naslouchání(parafráze, reflexy pocitů, sumarizace aj.), etapy rozhovoru, rozhovor s dítětem arozhovor s dospělým).6) Dotazník - hromadný sběr dat o osobnosti, psychologické testy, rozdělení testů vpsychologii, kvalita testů, testy schopností.7) Analýza produktů činnosti dítěte (kresebné metody v psychologii, parametry kresby aúskalí interpretace dětské kresby), vývojová úroveň dítěte na základě kresby panáka,Jiráskův - Kern test školní zralosti.8) Další diagnostické metody umožňující poznání osobnosti, poznání sociálních vztahů -sociometrie, charakteristika, zadání a vyhodnocování.
Získané způsobilosti
Student umí charakterizovat základní psychologické metody k diagnostice dítěte předškolního věku. Je schopen realizovat pozorování dítěte ve standardní situaci a získat informace o jeho dosavadním vývoji. Student zná specifika testových diagnostických nástrojů a podmínky pro jejich užití psychology.
Literatura
Kucharská, A. Májová,L. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha, UK, 2005. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ,J. Diagnostika - pedagogicko psychologické poradenství. Praha, PeDF UK, 2002. Svoboda, Mojmír. Diagnostika dětí a dospívajících. Praha. HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2002. ŠVANCARA, J. Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum, 1980. Klégrová, J, Vágnerová, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Karolinum, Praha, 2008.
Požadavky
Prověření dovednosti studenta pracovat s metodou pozorování, rozhovoru, analýzy produktů dětí, s dotazníkovou metodou a sociometrií. Student si vybere jednu metodu, kterou zadá 1 - 2 osobám, vyhodnotí a zhodnotí výsledky (zápočet), student si vybere jednu metodu, kterou zadá 2 kontrastním skupinám osob - žáků (např. chlapci x dívky, školsky úspěšní x školsky méně úspěšní, žáci s SPU x bez poruchy apod.), vyhodnotí a interpretuje výsledky. Práce má charakter malého výzkumu (zkouška).
Garant
doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.