Předmět Pedagogická psychologie (KPS / 6047)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 6047 - Pedagogická psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Učení a jeho pojetí v psychologii.2. Pedagogická interakce a komunikace.3. Druhy učení z hlediska rozvoje kognitivní, emocionální a volní roviny osobnosti jedince.4. Obecné zákony učení a práce s nimi v procesu výchovy a vzdělávání.5. Psychologické aspekty hodnocení učebního výkonu žáka.6. Problematika učební neúspěšnosti žáka a práce s chybou.7. Psychohygiena a edukační proces.8. Vybrané vnitřní faktory působící na aktivity učitele v procesu edukace.9. Psychologická pojetí výchovy a jejich aplikace v procesu edukace.10. Pedagogicko-psychologické problémy výchovy a jejich specifika.11. Školní konflikty, možnosti jim předcházet a řešit je.12. Diagnostika a prognostika edukačních výsledků žáka.13. Metody pedagogické diagnostiky a možnosti jejich využití v pedagogické praxi.
Získané způsobilosti
Studenti si osvojí: a/ pojmový aparát pedagogické psychologie b/ prezentované obsahy přednášek a cvičení Student bude schopen: a)schopen cíleně, smysluplně a aktivně působit na proces výchovy b)student je schopen pedagogické úvahy, nastavení situace pro co nejsnazší průběh procesů vzdělávání a výchovy c)student je schopen využívat znalosti principů učení a výchovy k usnadnění a zvýšení efektivity předávání vědomostí či hodnot
Literatura
Čáp, J., Mareš, j. Psychologie pro učitele. Praha, portál, 2001. Čáp, J. Psychologie výchovy a vzdělávání. UK Praha, 1997. Ďurič, L. Úvod do pedagogické psychologie. Praha, SPN, 1977. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2.KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.DITTRICH, P. Pedagogicko - psychologická diagnostika. Jinočany : H + H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál. 1997. Čáp, j.:. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, 1998. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. pařízek, V. učitel a jeho povolání. Praha, 1998. Langová, M., Vacínová, M. a kol. Základy pedagogické psychologie. Kohoutek, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství, 2002.
Požadavky
1. Seminární práce (termín a způsob odevzdání bude upřesněn na prvním setkání) 2. Úspěšné splnění zápočtového testu, zkouškového testu či ústní zkoušky (bude upřesněno zkoušejícím) 3. Plná a aktivní účast na cvičeních či seminářích
Garant
PhDr. Renata Hajná, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Renata Hajná, Ph.D.PhDr. Renata Hajná, Ph.D.Mgr. Jan Pavlišta