Předmět Pedagogická psychologie (KPS / 6061)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 6061 - Pedagogická psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Učení a jeho pojetí v psychologii.2. Pedagogická interakce a komunikace.3. Druhy učení z hlediska rozvoje kognitivní, emocionální a volní roviny osobnosti jedince.4. Obecné zákony učení a práce s nimi v procesu výchovy a vzdělávání.5. Psychologické aspekty hodnocení učebního výkonu žáka.6. Problematika učební neúspěšnosti žáka a práce s chybou.7. Psychohygiena a edukační proces.8. Vybrané vnitřní faktory působící na aktivity učitele v procesu edukace.9. Psychologická pojetí výchovy a jejich aplikace v procesu edukace.10. Pedagogicko-psychologické problémy výchovy a jejich specifika.11. Školní konflikty, možnosti jim předcházet a řešit je.12. Diagnostika a prognostika edukačních výsledků žáka.13. Metody pedagogické diagnostiky a možnosti jejich využití v pedagogické praxi.
Získané způsobilosti
Studenti si osvojí:a/ pojmový aparát pedagogické psychologieb/ prezentované obsahy přednášek a cvičeníStudent bude schopen:a)schopen cíleně, smysluplně a aktivně působit na proces výchovyb)student je schopen pedagogické úvahy, nastavení situace pro co nejsnazší průběh procesů vzdělávání a výchovyc)student je schopen využívat znalosti principů učení a výchovy k usnadnění a zvýšení efektivity předávání vědomostí či hodnot
Literatura
Hrabal, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele - dotisk. Praha, Portál, 2008. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.Čáp. Psychologie výchovy a vyučování. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1992. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, 2004. ISBN ISBN 80-7178-888-.Wedlichová Iva a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. UJEP v Ústí n.Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-316-6.Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Grada, Praha, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.Bertrand, Y. Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.Ďurič, L. Tvořivé myšlení a psychologie. Praha. SPN 1990. Langová M, Vacínová M, a kol. Základy pedagogické psychologie, UJEP Ústí n/L, 2002. Kačáni a kol. Základy učitel´skej psychológie, SNP, Bratislava, 1999.
Požadavky
1. Seminární práce (termín a způsob odevzdání bude upřesněn na prvním setkání)2. Úspěšné splnění zápočtového testu, zkouškového testu či ústní zkoušky (bude upřesněno zkoušejícím)3. 80% účast na cvičeních či seminářích
Garant
PhDr. Renata Hajná, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Renata Hajná, Ph.D.PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.PhDr. Renata Hajná, Ph.D.Mgr. Jan Pavlišta