Předmět Ontogeneze jedince (KPS / 6062)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 6062 - Ontogeneze jedince, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
l. Historické názory na vývoj člověka2. Klasifikace teorií vývoje (nativistické x environmentální, dílčí x celoživotní, vývoj jednotlivých funkcí apod.)3. Psychosociální vývoj (E.H. Erikson)4. Psychosexuální vývoj (S. Freud)5. Interiorizace sociálních (zvláště morálních) norem, vývoj morálního usuzování (L. Kohlberg,), genetická teorie (Peck )6. Vývoj myšlení a kognitivní vývojová teorie (L. Vygotskij, J. Piaget)7. Teorie attachmentu (J.Bowlby)8. Kritické zhodnocení teorií a jejich přínos pro psychologické myšlení.11. Adolescence.
Získané způsobilosti
Student rozumí vývoji a jeho zákonitostem v závislosti na podmínkách a věkových zvláštnostech. Zná některé teorie vývoje a orientuje se v nich. Je schopen je charakterizovat a začlenit do kontextu vývoje psychologického myšlení a vývojové psychologie. Student má přehled o vývoji osobnosti jako celku i o vývoji konkrétních psychických funkcích
Literatura
Erikson, E.H. Dětství a společnost. Praha, Argo, 2002. VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971. Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha: SNP, 1970. Bowlby,J. Vazba. Praha, 2011. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2000. Wedlichová, I. Heřmanová, V. Kapitoly z vývojové psychologie. Ústí nad Labem, 2008. Winnicott, D. Lidská přirozenost. Praha, 1998. Hill, G. Moderní psychologie, Portál, Praha, 2003. PŘÍHODA V. Ontogeneze lidské psychiky.Praha : SPN, 1.vydání, 461 s. 1963. Gruss, P. Perspektivy stárnutí. Praha, Portál, 2009. Portál, Praha, 2009. Pešová,I. Šamalík, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha, Grada, 2006. Praha, Grada, 2006. Eileen Allen, K., Marotz, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2005. Piaget, J. Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha, Portál. Praha, Portál, 2007. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele - dotisk. Praha, Portál, 2008. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.Wedlichová, I. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Ústí nad Labem, 2008. Vágnerová, M. Vývojová psychologie , Portál, Praha 2000. Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. , Karolinum, Praha 2005. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. ,Karolinum, Praha 2007. Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie, 2 vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1284-9.
Požadavky
1. 80% účast na cvičení (či semináři)2. seminární práce (termín a způsob odevzdání bude upřesněn na prvním setkání)3. úspěšné splnění zkouškového testu či ústního zkoušení
Garant
doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
Vyučující
PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.doc. PhDr. Běla Hátlová, Ph.D.doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.