Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Psychologie - VPSPI (KPS / 6069)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPS / 6069 - SZZ - Psychologie - VPSPI, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět psychologie, její význam pro pedagogické pracovníky.Kvalitativní rozdíl mezi vědeckou psychologií a praktickou psychologií běţnéhoţivota.2. Hlavní směry psychologie a základní teoretické obory v psychologii.Které výzkumné a diagnostické metody se uţívají k poznávání psychiky a osobnosti?3. Determinace vývoje jedince, obecné principy duševního vývoje.Zvláštnosti psychického vývoje v pubescenci a adolescenci.4. Učení ? zákony, funkce, specificky lidské formy učení.Fenomén humánní paměti, jeho aplikace při učení a sebevzdělávání.5. Kognitivní procesy.Funkce vnímání, představivosti, fantazie a její rozvoj u ţáků.6. Myšlení a řeč. Formy myšlení a myšlenkové operace.Způsob a význam řešení problémů.7. Pozornost a její rozvoj.Jak se projevují poruchy pozornosti u žáků?8. Inteligence- vymezení, druhy, typy.Možnosti a způsoby práce a rozvoje inteligence.9. Emoce a emocionální zralost.Emoční inteligence- vymezení, možnosti rozvoje u dětí školního věku.10. Motivace a její vliv na výkon osobnosti.Jak je možno motivaci ovlivňovat?11. Význam psychohygieny při učení a v pracovní činnosti.Chování a jednání- shody a rozdíly.12. Volní jednání a náročné životní situace.Jaké techniky vyrovnávání se s NŽS lze využívat ve školské praxi?13. Základní typy obranných mechanismů.Jak provázet dítě k vyšší psychické odolnosti.14. Osobnost a její modely. Objasněte základní pojetí osobnosti dle hlavních přístupů.(Behavioristický, psychoanalytický S. Freuda, kognitivní psychologie).15. Vysvětlete hlavní hybné síly ontogeneze.Které skupiny činitelů působí na osobnost žáka?16. Struktura osobnosti.Objasněte na zvoleném souboru osobnostních vlastností, jak se projevují v psychicejedince.17. Typologie osobnosti.Vytváření postojů a jejich změny.18. Vývojové periodizace.Vývoj intelektu a psychosociální vývoj. ( Období vývoje dle J. Piageta a E. Eriksona ).19. Vývojové periodizace.Vývoj morálky a sexuální vývoj. (Období vývoje dle J. Piageta a E. Eriksona ).20. Školní zralost a připravenost pro školu - vymezení a diagnostika.Zvláštnosti psychického vývoje v dětství a v pubescenci, ohrožení vývojovéhoprocesu.21. Socializace ve vývoji dítěte.Rozvoj dětské identity a vytváření vlastního JÁ.22. Socializace v rodině.Výchovné styly, typy dysfunkčních rodin a jejich vliv na vývoj dítěte.23. Sociální komunikace.Zvláštnosti komunikace ve škole.24. Sociální skupiny. Metody práce se skupinou, poznávání pozice jedince ve školní třídě.Jak může edukátor ovlivňovat klima třídy?25. Neurotické a úzkostné poruchy.Možnosti prevence, diagnostiky, léčby a pomoci.

Získané způsobilosti

Student je schopen aplikovat teoretické poznatky na výchovně vzdělávací proces.

Literatura

Čáp J., Mareš J.:. Psychologie pro učitele, Portál, Praha, 2007. Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Portál, Praha, 2000. Langmaier,J.,Krejčířová,D. Vývojová psychologie.I.vyd.Praha,Grada Publishing. 1998. MATĚJČEK,Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál, 2007. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 1996. ŘÍČAN, P. Dětská klinická psychologie. Praha : Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-512-2.Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha, Grada, 2005. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál. 1997. ATKINSONOVÁ, R.L. Et Al.:. Psychologie,Portál, Praha, 2003. Vágnerová,M. Úvod do psychologie.Karloinum Praha. 2001. Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Karolinum, Praha, 2005. ISBN 80-246-0956-8.Vágnerová,M. Vývojová psychologie.I.vyd. Portál Praha. 2000. BAŠTECKÁ B., GOLDMANN P. Základy klinické psychologie.Praha : Portál, 440s.ISBN 80-7178-550-4. 2001. Nakonečný, M. Základy psychologie. Praha, Portál, 1998. Hayesová N.:. Základy sociální psychologie, Portál, Praha, 1998. ISBN 80-7367-283-9.

Požadavky

Přihlášení ve Stagu a na studijním oddělení.