Předmět Obecná didaktika TV I (KT1 / 0007)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KT1 / 0007 - Obecná didaktika TV I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Předmět tvoří ucelený systém široce pojatých teoretických a praktických poznatků pro vedení tělovýchovného procesu žáků mladšího školního věku ve všech jeho formách a rámcových plánech. Rozvíjí u studentů schopnosti a dovednosti učitele TV, v návaznosti na metodické poznatky z předmětů s didaktikou a z pedagogické praxe během studia. Vede k potřebě stálého vzdělávání v oboru. Zahrnuje tyto dále vnitřně strukturované tématické celky:1. Stručná historie tělesné výchovy a sportu z hlediska historického vývoje didaktiky TV.2. Didaktika TV. Cíle a úkoly školní TV. Učivo TV, osnovy, mezipředmětové souvislosti, aktuální proměny vzdělávacích programů. Tématické plány.3. Organizační formy TV. Vyučovací jednotka, přípravy, realizace.4. - 5. Didaktické řídící styly. Pracovní postupy. Obecné a specifické zásady v TV.6. Metody v TV na 1.stupni ZŠ. Třídění, hlediska, užití metod.7. Osobnost učitele v TV na 1.stupni. Specifické schopnosti a dovednosti.8. Ontogenetické předpoklady žáků pro somatický a psychický vývoj. Pohybové učení. Pohybová výkonnost žáků.9. Pohybové dovednosti. Třídění a průběh osvojování. Mechanismy, činitelé, fáze. Další druhy učení ve školní TV.10. Pohybové schopnosti žáků. Třídění, senzitivní periody, kontraindikace. Motorické testy.11. Hodnocení a klasifikace v TV. Diagnostika v TV. Kritéria. Vztahové normy.12. Podmínky pro TV na 1.stupni škol. Materiální vybavenost. Sociální prostředí. Právní rámce pro TV.13. Bezpečnost v TV a sportu dětí. Ochrana zdraví, protiúrazová zábrana. Dopomoc a záchrana při cvičení.14. Denní a pohybový režim žáků, životní styl, TV jako psychosociální prevence, úloha školy.
Literatura
RYCHTECKÝ,A. & FIALOVÁ,L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK, 1995. ISBN 80-7184-659-7.HONDLÍK, J. et al. Didaktika školní tělesné výchovy dětí mladšího školního věku. České Budějovice: KTV PdF JU, 1995. ISBN 80-7040-125-7.MUŽÍK, V. Didaktika tělesné výchovy pro I.stupeň základní školy. (Skripta). Brno: PdF MU, 1991. ISBN 80-210-0338-3.DOBRÝ, L. SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Praha: Olympia, 1988. 1994. TUPÝ, J. et al. Tělesná a sportovní výchova pro 5. - 8. r. ZŠ. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-24229-4.časopis. Tělesná výchova a sport mládeže. Praha: FTVS UK od 1994 - .. Praha: FTVS UK. MUŽÍK, V. & KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-3.
Požadavky
1. Samostatně zhotovené a obhájené 2 různé přípravy na vyučovací jednotku TV dle zadání.2. Přednést a obhájit krátké, předem připravené seminární sdělení k určenému tématu.3. Dosáhnout počtu bodů nad 50 % v zápočtových testech.4. Aktivní účast v seminárních diskusích.
Garant
PaedDr. František Novotný
Vyučující
PaedDr. František Novotný