Předmět PV Tchoukball (KTV / 4088)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 4088 - PV Tchoukball, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Semináře a praktická cvičení:1. Pravidla hry výklad základních principů, osvojování principu úhlu nárazu a odrazu, aplikace jednoduché průpravné hry.2. Základní herní dovednosti útočné herní činnosti jednotlivce, vedení střelby horním obloukem, spodním obloukem.3. Základní herní dovednosti obranné herní činnosti jednotlivce. Monopolární varianta hry.4. Kultivace vybraného spektra útočných a obranných herních činností. Bipolární varianta hry.5. CAT Česká asociace tchoukballu principy fungování, organizační řád. Základy rozhodování signalizace rozhodčích.6. Kultivace vybraného spektra útočných a obranných herních činností.7. Herní kombinace. Průpravná cvičení a herní cvičení. Řízení utkání za pomoci korigování vyučujícím.8. Beachtchoukball. Kultivace vybraného spektra útočných a obranných herních činností.9. Hra kolem zakázané zóny, vedení útoku kolem zóny.10. Tchoukball pro osoby s postižením, varianty tchoukballu pro různou část populace.11. Realizace obrany a držení obranných řad, rozhodování, řízení utkání.12. Hra, řízení utkání, kultivace herních činností. Zápočtový test z pravidel signalizace rozhodčích, výklad pravidel13. Vedení vybrané části jednotky metodický výstup. Charta tchoukballu. Organizace tchoukballu v ČR a ve světě.14. Organizace a řízení turnaje.Studium je rozděleno do bloků. Ke studiu slouží množství studijních materiálů v písemné nebo elektronické podobě. Na stránkách KTVS PF UJEP a ve studovně jsou k dispozici učební texty. Student absolvuje stejné zápočtové požadavky s odlišnostmi v účasti na výuce. Obsahem pracovních seminářů je zprostředkování informací a organizování hry, ke kterým je nutná společná týmová realizace hry s využitím transferu z jiných her nebo již dříve naučených dovedností. Prezentují se vybrané problémy, které je možné samostudiem dále kultivovat. Je zadána seminární práce na prohloubení znalostí vybraného tématu.Těžiště pozornosti v rámci pracovních seminářů se orientuje na:- Kultivaci kolektivně řešených situací ve hře- Zvládnutí herních činností v průběhu uplatňování herních cvičení a průpravných her.- Rozhodování a řízení utkání.- Varianty beachtchoukballu a tchoukballu pro osoby s postižením.- Komplexní informace ke hře a videorozbory.- Posouzení činnosti rozhodčího.Individuálním samostudiem si studenti osvojují část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech a je obsažena ve studijní opoře.Studium je rozděleno do bloků. Obsahem společných konzultací jsou vybrané problémy, korekce nedostatků, které lze samostudiem řešit obtížněji. Prezentují se některé problémy, které lze individuálně obtížně zvládnout zejména kombinace, spolupráce hráčů apod. Důraz je kladen na bezpečnost, organizaci, vyrovnávací cvičení i teoretické zvládnutí problémů.Způsob kontroly a výuky:Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura a zejména pak studijní opory uvedené na adrese: http://pf.ujep.cz/~blaha/vphsopuv.htm (k probíraným pohybovým hrám) a http://pf.ujep.cz/~blaha/indextch.htm (Učebnice tchoukballu). Studijní opora e rovněž na https://moodle.pf.ujep.cz/. Zpětná vazba probíhá kontrolou znalostí během konzultací, prostřednictvím seminárních prací, které jsou konzultovány prostřednictvím elektronické pošty (Ladislav.Blaha@ujep.cz) a po jejich dokončení v přímém kontaktu hodnoceny. Celkové znalosti jsou hodnoceny nejen demonstrací dovedností rozhodovat a řídit utkání, ale rovněž teoretickým testem. Kontakt se studenty je také zajištěn prostřednictvím webových stránek pracoviště (http://www.pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=category &layout=blog&id=287&Itemid=979) a může být po dohodě upřesněn na stránkách vyučujícího (http://pf.ujep.cz/~blaha/indexos.htm). K zaznamenávání studijních výsledků je využíván informační systém školy.
Získané způsobilosti
Student je po absolvování předmětu - schopen organizovat provoz v absolvované hře, - dokáže rozhodovat utkání na úrovni rekreační tělesné výchovy nebo i soutěže,- dokáže definovat klíčová místa pro zlepšování herních dovedností ve vybraných hrách a vysvětlit důvody případných zásahů v rámci kultivace herních dovedností, - umí připravovat, vést cvičební jednotky s obsahem hry,- dokáže využívat transfer z jiných pohybových her,- uplatňuje variabilně provoz her s ohledem na úroveň herních dovedností účastníků, prostorové a materiální podmínky.- Orientuje se v základní terminologii hry, - umí definovat předpoklady k úspěšnému provozování vybraných hry.- Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování hry.- Má přehled o institucionálním zabezpečení tchoukballu.- Umí popsat možnosti ovlivňování účastníků prostřednictvím provozování hry ve smyslu rozvoje pohybových schopností, socializace jedinců apod. - Dokáže demonstrovat vybrané herní dovednosti. - Dokáže rozhodovat utkání v monopolární a bipolární verzi halového i pískového tchoukballu.- Ovládá signalizaci rozhodčích a umí vyložit pravidla.- Má povědomí o možnostech provozovat hru s osobami se zdravotním postižením.- Umí přizpůsobit tchoukball individuálním možnostem účastníků (i s postižením).
Literatura
Bláha, L. (2001). Tchoukball. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Bláha, L. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Bláha, L. (2009). Základy tchoukballu ? učebnice. Ústí nad Labem: PF UJEP. Bláha, L. (2006). Jak nacvičovat tchoukball zajímavě a účinně. Tělesná výchova a sport mládeže. Bláha, L. (2003). Pohybová hra a vztah dominantního a submisivního jedince ve třídě (1 část). Tělesná výchova a sport mládeže. Bláha, L. (2003). Pohybová hra a vztah dominantního a submisivního jedince ve třídě (2 část). Tělesná výchova a sport mládeže. Kolář, P. a kol. (2004). Sportovní hry ze světa. Praha: Česká asociace sportu pro všechny. Studijní opora. Bláha, L. (1998). Tchoukball - jedna z cest proti agresivitě ve sportovních hrách. Tělesná výchova a sport mládeže. Bláha, L. (1999). Začínáme s nácvikem tchoukballu. Tělesná výchova a sport mládeže.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce, úspěšně realizované rozhodování ve vybrané pohybové hře, prokázání znalostí základních pravidel her na úrovni jejich možné realizace v soutěžních podmínkách. Pozitivní hodnocení teoretického testu z oblasti pravidel, techniky, taktiky a metodiky hry. Účast na výuce 80%.
Garant
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.