Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Tv a sport zdravotně postižených (KTV / 4132)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 4132 - Tv a sport zdravotně postižených, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:1. Zdraví a kvalita života osob se specifickými potřebami.2. Realizace PA osob s postižením v kontextu historického a společenského vývoje; Charta sportu pro všechny zdravotně postižené osoby. Současná legislativa.3. Typy zdravotních postižení, vada, porucha, handicap v životě a zejména v pohybových činnostech. Základní definice. Základní orientace v terminologii.4. Specifikace rizik s ohledem na postižení, nebezpečí při pohybových aktivitách. Problematika sportovní klasifikace.5. Institucionální zabezpečení pohybových aktivit osob se zdravotním postižením. Mezinárodní federace a České asociace (svazy) a specifikace jejich úlohy v kontextu pohybové a sportovní přípravy osob s postižením, ČPV, Paralympiády aj.6. Postižení osob odkázaných na vozík, problematika postižení a možnosti Tv a sportu. Úrazy a příčiny postižení.7. Amputace a její příčiny. Péče o amputační pahýl, problematika omezení pohybu, lokomoce osob s amputací dolních končetin.8. Postižení osob neslyšících, problematika postižení a možnosti Tv a sportu neslyšících a nedoslýchavých.9. DMO cerebrální paréza - spasticita.10. Zrakové postižení, onemocnění a poškození, příčiny postižení. Problém pohybového učení. Hlavní příčiny zrakového postižení.11. Mentální postižení, typologie, specifikace postižení, uplatnitelnost osob s mentálním postižením na trhu práce a možnosti využití pohybových aktivit.12. Sport a provozování PA u osob s mentálním postižením, Speciální olympiády. Světové hry.13. Problematika integrované tělesné výchovy, problematika specializované výuky. Současná legislativa.14. Diskusní část, rozbory, příklady, konzultace.Témata seminářů a praktických cvičení15. DMO cerebrální paréza - spasticita praktická prezentace provoz v zařízení, testování, vybrané sportovní disciplíny, prezentace boccii. Pravidla boccii.16. Vozíčkáři praktická prezentace provoz v zařízení, praktické provozování jízdy na vozíku, základy basketbalu, florbalu a dalších her.17. Vozíčkáři realizace vybraných pohybových aktivit v zimních podmínkách, prezentace monoski, podle podmínek vyzkoušení. Jízda na monoski. Nasedání, jízda na vleku, vysedání, sjíždění za pomoci asistenta. Vlastní pokusy o samostatnou jízdu dle podmínek.18. Vozíčkáři aktivita podle podmínek, volejbal sedících sittingvolejbal, curling aj. Vysvětlení pravidel, aplikace podle počtu účastníků a prostor. Prezentace sledghokeje. Handbike prezentace s cyklistou, jízda na hadbiku, vysvětlení kategorií, konstrukce handbiku, provozování v ČR.19. Sport a provozování pohybových aktivit u osob neslyšících. Komunikace v rámci pohybových aktivit.20. Sport osob staršího věku problém spojitosti se zdravotním postižením, doporučované aktivity a pohybové programy. Aplikace krokoměrů.21. Otázky komunikace, řízení a organizování soutěží osob se zdravotním postižením. Kontrola pedometrů a jejich dlouhodobé aplikace. Sledování a hodnocení pohybového režimu v systému INDARES. Zdravotní doporučení podle mezinárodních studií, komparace s výsledky národních studií. Problém civilizačních chorob.22. Vybrané hry pro zrakově postižené, jednotlivé disciplíny. Možnosti aplikace vybraných pohybových aktivit. Problém rizikovosti některých aktivit u vybraných typů poškození nebo onemocnění zraku otřesy, pády, údery, rotace aj.23. Navigace zrakově postižených. Atletika zrakově postižených. Jízda na tandemu. Použití koloběhu a problém trasování. Klíčová místa nácviku a bezpečnosti.24. Pohybové aktivity osob se zrakovým postižením brankové hry goalball, torball, koulená.25. Kreistorball a jeho možnosti v integrované tělesné výchově. Prezentace pravidel a průběhu utkání. Důvody pro uplatnění kresitorballu a her založených na podobném principu.26. PA pro osoby s mentálním postižením. Možnosti spojení pohybu s tvořivou činností. Drobné pohybové hry, pohybové úkoly.27. Diskuse k problémům a seminárním pracím.28. Hodnocení výuky.

Získané způsobilosti

Student je po absolvování předmětu - schopen stanovit základ možného spektra a způsob provozování pohybových aktivit s ohledem na specifika postižení, - schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru aktivit, - dokáže rozhodovat utkání ve vybraných hrách, - umí se orientovat ve vedení základních cvičebních jednotek člověka se zdravotním postižením.- Dokáže využívat transfer z jiných aktivit, - orientuje se v základní terminologii, schopnostech a potřebách případných účastníků se zdravotním postižením.- Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování pohybových aktivit osob s postižením.- Má přehled o institucionálním zabezpečení provozování pohybových aktivit osob se zdravotním postižením.- Umí popsat základní rizika pro osobu se zdravotním postižením plynoucích z nevhodné aplikace pohybových aktivit.

Literatura

Ješina, O., & Kudláček, M. et al. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Kudláček, M. et al. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Bláha, L. (1996). Goalball - hra jen pro zrakově handicapované? Tělesná výchova a sport mládeže, 62. Kudláček, M. & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Kudláček, M., Ješina, O., Bláha, L., & Janečka, Z. (2010). Kompetence učitelů tělesné výchovy ve vztahu k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově. Tělesná kultura, 33. Ješina, O., & Hamřík, Z. et al. (2011). Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení - problémy a možnosti. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta. Bláha, L. (2010). Principy a náměty pro aplikaci vybraných pohybových her s účastníky se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1. Válková, H. (1998). Speciální olympiády. Olomouc: Univerzita Palackého. Studijní opora. Janečka, Z. et al. (2012). Vybrané kapitoly ze sportu osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta. Časopis: Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi. Müller, O. a kol. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: VUP. (1996). Evropská charta sportu pro všechny: zdravotně postižené osoby. Praha: Ministerstvo mládeže a tělovýchovy. Davis, R. W. (2002). Inclusion through sports. Champaign, IL: Human Kinetics. Bartoňová, R., & Ješina, O. (2012). Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Canales, L. K., & Lytle, R. K. (2011). Physical activities for young people with severe disabilities. Champaign, IL: Human Kinetics. Bláha, L. (2012). Pohybové aktivity osob se zrakovým postižením z pohledu výzkumů v České republice. Studia Kinanthropologica, 13. Bláha, L., & Pyšný, L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Renotiérová, M., & Ludíková, L. et al. (2005). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta. Bucher, W. (1997). Spiel- und Űbungsformen für Behinderte. Schorndorf: Verlag Hofmann. Kábele, J. (1992). Sport vozíčkářů. Praha: Olympia. Lieberman, L. J., & Houston-Wilson, C. (2009). Strategies for Inclusion. Champaign, IL: Human Kinetics.

Požadavky

Účast na výuce 80%, zpracování seminární práce nebo realizace úkolu v rámci výzkumných šetření podle zadaného tématu, účast na rozhodování a organizaci výuky, zkouška z dále popsaných okruhů (zejména specifikace postižení, pravidla, technika, taktika a metodika probraných aktivit, institucionální rámec aktivit zdravotně postižených, organizace soutěží, lékařská omezení).Studium je rozděleno do bloků. V rámci společných konzultací se těžiště zprostředkovávaných znalostí pohybuje v oblasti vysvětlení příčin postižení, jeho specifikace a důsledku postižení pro účast na pohybových aktivitách. V rámci prakticky orientovaných pracovních seminářů jsou osvojovány především pohybové dovednosti (goalball, kreistorball, pohybové aktivity na vozíku, handbike, tandem, navigace osob se zrakovým postižením) a osvojovány poznatky z jejich provozování. Individuálním samostudiem si studenti osvojují část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech. Způsob kontroly a výuky:Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura a zejména pak studijní opory uvedené na adrese: https://moodle.pf.ujep.cz/, vybraná témata uveřejněné Centrem APA (zvláště pak e-learningové texty): http://www.apa.upol.cz/web/. Zpětná vazba probíhá kontrolou znalostí během konzultací, prostřednictvím vypracovaných případových studií nebo seminárních prací, které jsou konzultovány prostřednictvím elektronické pošty (Ladislav.Blaha@ujep.cz) a po jejich dokončení v přímém kontaktu hodnoceny. Kontakt se studenty je také zajištěn prostřednictvím webových stránek pracoviště (http://www.pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view= category&layout=blog&id=287&Itemid=979) a může být po dohodě upřesněn na stránkách vyučujícího (http://pf.ujep.cz/~blaha/indexos.htm). K zaznamenávání studijních výsledků je využíván informační systém školy

Garant

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.doc. PhDr. Jana Pyšná, Ph.D.doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.doc. PhDr. Jana Pyšná, Ph.D.