Předmět Velké pohybové hry (KTV / 4148)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 4148 - Velké pohybové hry, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Semináře a praktická cvičení:1. Postavení příslušných sportovních her v českém systému tělesné výchovy a sportu. Dosavadní stav výuky na základních a středních školách. Fusvolejbal - hra 2 + 2, pravidla. Šimbal - česká hra pro podmínky základních a středních škol. Floorbal postavení v systému sportovních her, pravidla, technika.2. Brennball vhodná hra pro rekreační Tv a provozování u dětí. Základní principy pálkovacích her.3. Frisbee - Ultimate, hra s létajícím diskem základ, formy frisbee freestyle.4. Ringo síťová hra s kroužky. Indiaca síťová hra s opeřeným míčkem.5. Korfbal - házení pravou a levou rukou, chytání míče obouruč i jednoruč - rozbor podle videa, základy střelby. Základní pravidla hry - korfbal nebo monokorfbal. Průpravné hry. Korfbal - technika střelby podle videa, blokovaná střelba, běh na koš. Volný hod a trestný hod - penalta, systémy hry.6. Tchoukball - uplatnění v rekreačních a školních podmínkách, základní pravidla a principy hry. Tchoukball vedení a zakončení útoku, střelba vrchním obloukem, střelba spodním obloukem. Monopolární varianta. Tchoukball organizování obrany, kombinace, bipolární varianta.7. Badminton - postavení v systému sport. her, původ a vývoj, držení rakety, průpravné cvičení pro správnou úderovou techniku, dribling. Pravidla dvouhry - stručně. Vysoké podání. Hra podle stručných pravidel.8. Badminton - průpravná cvičení pro správnou techniku úderu, pohyb po hřišti, krátké míče. Stručná pravidla pro čtyřhru. Nízké podání. Útočný a obranný klír. Pohyb po dvorci v plném rozsahu.9. Badminton - drop, smeč, drajv - technika. Doplnění pravidel čtyřhry a dvouhry.10. Turnaj dvojic nebo čtveřic. Organizační rámec soutěží. Badminton v podmínkách výchovně vzdělávacích institucí.11. Softball - Baseball - úkol a postavení pálkovacích her. Některé drobné a průpravné hry jako základ softballu a baseballu. Hra "Všichni proti všem", "Klepaná", "Barborky". Házení a chytání míče - technika, průpravná cvičení a hry.12. Softball - Baseball - pravidla stručná - rozbor podle videa, průpravná cvičení a hry pro chytání a házení míče. Základy odpalování v softballu - vedení pálky a švihová práce paží. Průpravná cvičení, odpalování ze stativu a po tosování. Hra pro házení a chytání míčů hráči pole.13. Hodnocení výuky netradičních her a udělení zápočtu. Test z pravidel probíraných her.14. Rezervní hodina pro turnaj nebo organizování soutěžeZpůsob kontroly a výuky:Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura a zejména pak studijní opory uvedené na adrese: http://pf.ujep.cz/~blaha/vphsopuv.htm (k probíraným pohybovým hrám) a http://pf.ujep.cz/~blaha/indextch.htm (Učebnice tchoukballu) a v systému MOODLE https://moodle.pf.ujep.cz/ na stránkách https://moodle.pf.ujep.cz/ course/view.php?id=208. Zpětná vazba probíhá kontrolou znalostí během konzultací, prostřednictvím seminárních prací, které jsou konzultovány prostřednictvím elektronické pošty (Ladislav.Blaha@ujep.cz) a po jejich dokončení v přímém kontaktu hodnoceny. Celkové znalosti jsou hodnoceny rovněž teoretickým testem. Kontakt se studenty je také zajištěn prostřednictvím webových stránek pracoviště (http://www.pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=category &layout=blog&id=287&Itemid=979) a může být po dohodě upřesněn na stránkách vyučujícího (http://pf.ujep.cz/ ~blaha/indexos.htm). K zaznamenávání studijních výsledků je využíván informační systém školy.
Získané způsobilosti
Student je po absolvování předmětu - schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru her, - dokáže rozhodovat utkání na úrovni rekreační či jinak orientované tělesné výchovy,- dokáže definovat klíčová místa pro zlepšování herních dovedností ve vybraných hrách a vysvětlit důvody případných zásahů v rámci kultivace herních dovedností, - umí připravovat, vést cvičební jednotky s obsahem her,- dokáže využívat transfer z jiných pohybových her,- uplatňuje variabilně provoz her s ohledem na úroveň herních dovedností účastníků, prostorové a materiální podmínky.- Orientuje se v základní terminologii vybraných her, - umí definovat předpoklady k úspěšnému provozování vybraných her.- Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování vybraných her.- Má přehled o institucionálním zabezpečení provozování vybraných her.- Umí popsat možnosti ovlivňování účastníků prostřednictvím provozování her ve smyslu rozvoje pohybových schopností, socializace jedinců apod. - Dokáže demonstrovat vybrané herní dovednosti.
Literatura
Rychtecký, L., & Fialová, L. (2007). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK FTVS. Skružný, Z. a kol. (2004). Florbal. Praha: Grada. Velenský, M. et al. (2005). Průpravné hry. Praha: Karolinum. Táborský, F. (2004). Sportovní hry I. Praha: Grada. Táborský, F. (2005). Sportovní hry II. Praha: Grada. Psotta, R., & Velenský, M. (2001). Vyučování sportovních her ve školní tělesné výchově: hodnocení různých přístupů. Česká kinantropologie. Süss, V. (2006). Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu. Praha: Karolinum. Psotta, R., & Velenský, M. et al. (2009). Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum. Bláha, L. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Dobrý, L. (1987). Didaktika sportovních her. Praha: SPN. Filandr, J. (2000). Frisbee. Praha: ČVUT. Süss, V., & Buchtel, J. et al. (2003). Hodnocení herního výkonu ve sportovních hrách. Praha: Karolinum. Bláha, L. (2006). Jak nacvičovat tchoukball zajímavě a účinně. Tělesná výchova a sport mládeže. Bláha, L., & Dědek, J. (2009). Makakball ? pálkovací pohybová hra do přírodního prostředí. Tělesná výchova a sport mládeže. Bláha, L. (2010). Námět k začlenění jedince se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením do pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže. Bláha, L. (2003). Pohybová hra a vztah dominantního a submisivního jedince ve třídě (1 část). Tělesná výchova a sport mládeže. Bláha, L. (2003). Pohybová hra a vztah dominantního a submisivního jedince ve třídě (2 část). Tělesná výchova a sport mládeže. Süss, V. (2003). Softball a baseball: technika, herní situace, pravidla. Praha: Grada. Dobrý, L. & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha: Olympia. Kolář, P. et al. (2004). Sportovní hry ze světa. Praha: ČASPV. Kolář, P. a kol. (2004). Sportovní hry ze světa. Praha: Česká asociace sportu pro všechny. Bláha, L. (2000). Šimbal ? pohybová hra objevená a znovu ztracená. Tělesná výchova a sport mládeže. Bláha, L. (2001). Tchoukball. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Bláha, L. (2009). Základy tchoukballu ? učebnice. Ústí nad Labem: Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Bláha, L. (2009). Základy tchoukballu ? učebnice. Ústí nad Labem: PF UJEP.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce, úspěšně realizované rozhodování ve vybrané pohybové hře, prokázání znalostí základních pravidel her na úrovni jejich možné realizace v rekreačních podmínkách. Pozitivní hodnocení teoretického testu z oblasti pravidel, techniky, taktiky a metodiky u probraných pohybových her. Účast na výuce 80%.
Garant
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Štefan Balkó, Ph.D.doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.