Předmět Základy metodologie v kinantropologii (KTV / 4211)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 4211 - Základy metodologie v kinantropologii, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Věda a filozofie, historický vývoj vědy, vědecká paradigmata, vymezení výzkumu a základních metod zkoumání. Začlenění kinantropologie do vědních oborů. Vymezení oblastí kinantropologie. Sport vrcholový, sport výkonnostní tělesná výchova, rekreační tělesná výchova oblasti zájmu zkoumání v kinantropologii.2. Základní charakteristika kvalifikační práce. Struktura práce výzkumného a nevýzkumného charakteru. Práce popisná, historická. Příprava a organizace výzkumu. Etapy výzkumu. Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum.3. Oblasti zkoumání v kinantropologii. Stanovení výzkumného problému. Informační příprava výzkumu. Práce se zdroji, literární zdroje, odborné časopisy, elektronické zdroje, jiné zdroje.4. Kvantitativní výzkum. Formulace problému, vědecké otázky, proměnné, hypotézy. Konstrukce hypotézy, zlatá pravidla hypotéz.5. Výběr souborů typy souborů, proband, respondent. Základní charakteristiky souborů.6. Metody kvantitativního výzkumu - pozorování. Problematika měření. Obsahová analýza.7. Experimentální metoda zkoumání. Problém experimentu. Solomonův experiment.8. Dotazník. Konstrukce dotazníku, základní charakteristiky této výzkumné metody. Škálování.9. Validita, reliabilita. Možnosti práce s dotazníkem a výpočty spolehlivosti dotazníku.10. Rozhovor výhody a nevýhody rozhovoru ve srovnání s dotazníkovou metodou šetření.11. Kvalitativní typ výzkumu charakteristika a používané metody kvalitativního výzkumu. Kasuistiky.12. Etické aspekty vědecké práce, etická práce se zdroji. Etické aspekty práce s účastníky výzkumu. Citace autorů.13. Formulování názvu a důležitých kapitol práce, závěrů. Doporučení pro psaní kvalifikační práce ve smyslu stavby a konstrukce vybraných částí práce zejména pak diskuse, důležitosti vybraných závěrů a doporučení. Upozornění na provázanost vybraných kapitol a doplnění práce o citované zdroje, dokumenty, přílohy aj.14. Zápočtový test.Studium je rozděleno do bloků. Zcela v rámci samostudia se samostatně probírá téma č. 1 a výpočty reliability. Pouze s upozorněním na vybrané pasáže se realizují témata č. 2, 3, 6, 7, 10. Ke studiu slouží množství studijních materiálů v písemné nebo elektronické podobě. Na stránkách KTVS PF UJEP a ve studovně jsou k dispozici učební texty a CD. Student absolvuje stejné zápočtové požadavky s odlišnostmi v účasti na výuce. Obsahem společných konzultací jsou vybrané problémy, které lze samostudiem řešit obtížněji. Prezentují se některé problémy praktické diagnostiky. Studijní opory k tématu jsou umístěny na https://moodle.pf.ujep.cz/. Některá témata lze studovat z veřejně dostupných zdrojů:Metody výzkumu: http://www.fsps.muni.cz/~tvodicka/data/reader/book-8/04.html. Výzkumné metody: http://is.vsfs.cz/el/6410/leto2010/EQ_B_BSe/um/Blok_4_-_Metody_vedecke_prace_pro_zpracovani_ZP__Stylizace_textu.pdf.Kontakt na vyučujícího je uveřejněn na webových stránkách pracoviště nebo Ladislav.Blaha@ujep.cz.
Získané způsobilosti
Student je po absolvování předmětu - schopen orientovat se v základních otázkách výzkumu v kinantropologii, - dokáže charakterizovat základy struktury vědecké práce,- dokáže definovat klíčové charakteristiky jednotlivých částí kvalifikační práce. - Umí se orientovat v použití základních výzkumných metod uplatňovaných v kvantitativním i kvalitativním výzkumu,- dokáže vyhledávat odborné zdroje ke zvolenému tématu a najít takový zdroj, který lze považovat pro jím zvolené téma za klíčový,- uplatňuje kritické myšlení při práci se zdroji. Umí se soustředit na klíčové informace a orientuje se v používání klíčových slov. - Orientuje se v základních problémech při použití některých metod zkoumání (zejména experimentu, dotazníku, rozhovoru). - Umí rozpoznat nedostatky ve formulovaných hypotézách, dokáže kriticky zhodnotit způsoby výběru respondentů nebo probandů v rámci předem definovaných podmínek zkoumání jevů v kinantropologii. - Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Používá odborné zdroje v souladu s etickými aspekty vědecké práce.- Je schopen analyzovat příklady výzkumu a kriticky zhodnotit jejich úskalí, slabiny nebo problémová místa.- Dokáže vyvodit potřené závěry ze studia odborných zdrojů. - Dokáže citovat podle normy ČSN ISO 690, popř. podle normy APA.
Literatura
Petrů, D., Cihlář, D., Novotný, F., & Pyšný, L. (2012). Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP. Ústí nad Labem: KTVS PF UJEP. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál. Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Boldis, P. (2004). Bibliografické citace. Boldis, P. (2004). Bibliografické citace - Část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části. Maňák, J., & Švec, V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Blahuš, P. (1996). K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum. Blahuš, P. (1997). K úloze tzv. kvantitativních metod v kinantropologii. Česká kinantropologie. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2011). Research methods in physical activity. Champaing, IL: Human. Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (1996). Research methods in physical activity. Champaing, IL: Human Kinetics. Spousta, V. et al. (2003). Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Pelikán, J. (2004). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce, Pozitivní hodnocení teoretického testu z okruhů řešených problémů. Tyto problémy jsou prezentovány formou přednášek, žádoucí je diskutování problémů a práce s prezentacemi, které jsou zprostředkovávány ve formě studijních opor.
Garant
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. Jan Hnízdil, Ph.D.