Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aplikace sportů osob se zdr. postižením (KTV / 4257)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 4257 - Aplikace sportů osob se zdr. postižením, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata seminářů:1. Terminologické otázky RVP, ŠVP (obecné nikoli příslušné k jednotlivým typům SŠ). Vysvětlení pojmů integrace, inkluze. Prostředí střední školy a výuky Tv nutnost komunikace, spolupráce s ostatními žáky, možnosti využití asistentů. Prostředí oddílů a klubů pro dospělé osoby s členstvím osob intaktní části populace i se zdravotním postižením. Legislativa. Zdravotní postižení a možnosti zapojení do aktivit s ostatními účastníky.2. Vybrané problémy pohybových aktivit osob s tělesným postižením. Prostředí výuky Tv nebo rekreační Tv pro psychosociální vývoj osobnosti. Návody pro rekreační tělesnou výchovu nebo Tv uskutečňovanou na vozíku. Praktická cvičení.3. Monoski, bi-ski, dual-ski, sit-ski, sledge zimní aktivity pro osobu se zdravotním postižením jízda na jednotlivých typech sportovních pomůcek. Sjíždění na lyžích osobami s tělesným postižením, smyslovým postižením specifikace, upozornění na bezpečnost, problémy, zásady komunikace, doprovodu apod.4. Využití sportovních ortopedických vozíků. Jízda, dráha, manipulace. Možnosti využití v různých drobných hrách, pohybových hrách.5. Atletické činnosti, plavecké sporty, boccia, pálkovací hry a jejich možné úpravy podle stavu motorické kompetence jednotlivce.6. Handbike jízda na handbiku, upozornění na možná nebezpečí, praktická aplikace v prostředí areálu vysoké školy. Specifikace možností aplikace pohybových aktivit u žáků s DMO, poúrazovou paraplegií, amputací dolních končetin. Drobné pohybové hry, brennball a další pálkovací hry,7. Volejbal sedících, Basketbal, tchoukball praktické aplikace vybraných pohybových aktivit.8. Návody a doporučení pro provoz s osobami se smyslovým postižením. Návody a doporučení pro integrovanou Tv s dětmi se zrakovým postižením. Hra - "parsek světla" - řešeno v přírodním areálu u sportovní haly nebo v prostorách haly. Fotbal zrakově postižených. Zvuková střelba.9. Zásady vedení osoby se zrakovým postižením. Problematika tělesného vývoje člověka se zrakovým postižením. Drobné hry a manipulativní činnosti. Test směrovosti lokomoce, test odhadu úhlů a vzdáleností. Specifika navigace osob se zrakovým postižením, dílčí pokusy s navigací. Specifika motorického učení u zrakově postižených.10. Kreistorball, drobné pohybové hry. Možnosti jízdy na koloběhu, tandemová cyklistika, bruslení, atletické disciplíny.11. Člověk s mentálním postižením možné aktivity pro mentálně postižené, doporučení k provozu. Příčiny postižení, drobné hry, ukázky, praktická aplikace.12. Outdoorové aktivity - cyklistika, turistika, hry v přírodě aj. v rámci integrované Tv. Diskuse k problémům a seminárním pracím.13. Konzultace s praktiky na školách, učiteli nebo trenéry mládeže a dospělých se zdravotním postižením.14. Zápočtový test, hodnocení výukyZpůsob kontroly a výuky:Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura a zejména pak studijní opory uvedené na adrese: https://moodle.pf.ujep.cz/, vybraná témata uveřejněné Centrem APA (zvláště pak e-learningové texty): http://www.apa.upol.cz/web/. Zpětná vazba probíhá kontrolou znalostí během konzultací, prostřednictvím vypraco-vaných případových studií nebo seminárních prací, které jsou konzultovány prostřednictvím elektronické pošty (Ladislav.Blaha@ujep.cz) a po jejich dokončení v přímém kontaktu hodnoceny. Kontakt se studenty je také zajištěn prostřednictvím webových stránek pracoviště (http://www.pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view= category&layout=blog&id=287&Itemid=979) a může být po dohodě upřesněn na stránkách vyučujícího (http://pf.ujep.cz/~blaha/indexos.htm). K zaznamenávání studijních výsledků je využíván informační systém školy. Ke studiu je možné využít veřejně dostupné studijní opory k tématům zveřejněné na webových stránkách: Centrum APA (zvláště pak e-learningové texty): http://www.apa.upol.cz/web/.

Získané způsobilosti

Student je po absolvování předmětu - schopen stanovit základ možného spektra a způsob provozování pohybových aktivit s ohledem na specifika postižení, - schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru aktivit, - dokáže rozhodovat utkání ve vybraných hrách, - umí se orientovat ve vedení základních cvičebních jednotek osob se zdravotním postižením za přítomnosti dalších osob.- Dokáže využívat transfer z jiných aktivit, - orientuje se v základní terminologii, schopnostech a potřebách případných účastníků se zdravotním postižením.- Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování pohybových aktivit osob s postižením.- Dokáže analyzovat možnosti osoby se zdravotním postižením a upravit aplikovaný obsah výuky tak, aby odpovídal možnostem optimálním zapojení všech účastníků výuky.- Má přehled o institucionálním zabezpečení provozování pohybových aktivit osob se zdravotním postižením,- orientuje se v základní školské legislativě a umí vyhledávat informace o možném způsobu zapojení osob s postižením do výuky společně s intaktní částí dětské populace.- Umí popsat základní rizika pro osobu se zdravotním postižením plynoucích z nevhodné aplikace pohybových aktivit.

Literatura

Ješina, O., & Kudláček, M. et al. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Kudláček, M. et al. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Bláha, L. (1996). Goalball - hra jen pro zrakově handicapované? Tělesná výchova a sport mládeže, 62. Kudláček, M. & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Kudláček, M., Ješina, O., Bláha, L., & Janečka, Z. (2010). Kompetence učitelů tělesné výchovy ve vztahu k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově. Tělesná kultura, 33. Ješina, O., & Hamřík, Z. et al. (2011). Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení - problémy a možnosti. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta. Bláha, L. (2010). Principy a náměty pro aplikaci vybraných pohybových her s účastníky se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1. Válková, H. (1998). Speciální olympiády. Olomouc: Univerzita Palackého. Studijní opora. Janečka, Z. et al. (2012). Vybrané kapitoly ze sportu osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta. Časopis: Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi. Müller, O. a kol. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: VUP. (1996). Evropská charta sportu pro všechny: zdravotně postižené osoby. Praha: Ministerstvo mládeže a tělovýchovy. Davis, R. W. (2002). Inclusion through sports. Champaign, IL: Human Kinetics. Bartoňová, R., & Ješina, O. (2012). Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Canales, L. K., & Lytle, R. K. (2011). Physical activities for young people with severe disabilities. Champaign, IL: Human Kinetics. Bláha, L. (2012). Pohybové aktivity osob se zrakovým postižením z pohledu výzkumů v České republice. Studia Kinanthropologica, 13. Bláha, L., & Pyšný, L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Renotiérová, M., & Ludíková, L. et al. (2005). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta. Bucher, W. (1997). Spiel- und Űbungsformen für Behinderte. Schorndorf: Verlag Hofmann. Kábele, J. (1992). Sport vozíčkářů. Praha: Olympia. Lieberman, L. J., & Houston-Wilson, C. (2009). Strategies for Inclusion. Champaign, IL: Human Kinetics.

Požadavky

Účast na výuce 80%, zpracování seminární práce podle zadaného tématu a její prezentace, účast na rozhodování a organizaci výuky, úspěšné absolvování testu (zejména možné aplikace pohybových aktivit v rámci specifikovaného postižení, pravidla, technika, taktika a metodika probraných aktivit, právní rámec aplikace aktivit pro žáka SŠ se zdravotním postižením, zakotvení specifik v RVP a možnosti přenesení podmínek do ŠVP, organizace soutěží, lékařská omezení).

Garant

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.