Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aplikace her (KTV / 4259)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 4259 - Aplikace her, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:Společná východiska a specifické oblasti pohybových her1. Determinanty týmového herního výkonu. Metodicko organizační formy a jejich aplikace v podmínkách tréninkového nebo vyučovacího procesu a organizování volnočasových herních aktivit pro širokou populaci.2. Uplatnění pohybové hry a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Využití mezipředmětových vztahů pro uplatnění herních aktivit v sepětí s jinými obory (fyzika, chemie, biologie, další přírodní vědy, kultivace jazyků, ekologie aj.).3. Uplatnění drobných pohybových her a soutěží pro rozvoj vybraných pohybových schopností v tréninkovém procesu.4. Hra jako prostředek výchovy a rozvoje vztahů mezi účastníky hry (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry).5. Pohybové hry v rámci integrované Tv uplatnění her v programech na podporu rozvoje zdraví a společně realizovaných aktivit osobami s postižením a intaktní části populace.6. Hrací systémy, jejich specifika, výhody a nevýhody, uplatnění hracích systémů podle charakteru soutěže. Stanovení optimálních hracích systémů podle podmínek určených pro organizování turnajů způsob výpočtu počtu a pořadí utkání podle počtu účastníků.7. Specifika rozvíjejících se pohybových sportovních her v podmínkách České republiky: tenis, badminton, frisbee ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, curling, americký fotbal, cílové sportovní hry.8. Specifika organizování soutěží v basketbalu, streetballu, minibasketbalu a volejbalu, beachvolejbalu a házené, národní házené.9. Specifika organizování soutěží ve fotbalu, futsalu, plážovém fotbalu, florbalu, hokeji10. Specifika organizování soutěží v pálkovacích hrách, frisbee, americkém fotbale, tchoukballe11. Organizování soutěží v podmínkách výchovně vzdělávacích institucí.12. Organizování soutěží v podmínkách výkonnostního a vrcholového sportu.13. Projekt turnaje, soutěže.14. Panelová diskuse k projektu turnaje nebo soutěže.Semináře a praktická cvičení (část realizována blokově):1. - 3. se orientuje na dopracování a konzultace k projektům vlastní účasti nebo realizaci soutěže ve sportovní hře na předem stanovené úrovni4. 14. Obsahem výuky (rovněž v blokovém uspořádání) je vlastní účast a zapojení a tím osvojování a získávání dalších dovedností a zkušeností z organizování příslušných soutěží nebo turnajů pod supervizorstvím vyučujícího předmětu. Podle charakteru soutěže je projekt nebo způsob účasti konzultován s příslušným vyučujícím a odpovědným garantem pořadatele (pokud pořadatel není přímo student). Důraz je kladen na zvládnutí organizační, procesuální stránky turnaje, obsazování organizačních postů, průběh turnaje a jeho řízení, rozhodování v jednotlivých sportovních hrách a hodnocení.

Získané způsobilosti

Prokazované znalosti a dovednosti: Student je po absolvování předmětu - schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru her, - dokáže rozhodovat utkání podle stávajících pravidel,- dokáže zorganizovat tréninkovou jednotku včetně odpovídající přípravy organismu k zátěži,- dokáže zhodnotit realizovanou tréninkovou nebo vyučovací jednotku, - umí připravovat, vést cvičební jednotky s obsahem her,- dokáže využívat transfer z jiných pohybových her a nacházet souvislosti mezi nimi,- uplatňuje variabilně provoz her s ohledem na úroveň herních dovedností účastníků, prostorové a materiální podmínky.- Umí organizačně připravit a zajistit sportovní akci se zaměřením na hry, připravit propozice turnaje a případně organizovat dílčí úsek úkolů spojených s organizační účastí na herní soutěži. - Umí reagovat na proměnlivé situace podle prostorových nebo jiných podmínek pro uspořádání turnaje ve hře.- Orientuje se v základní terminologii vybraných her, způsobu jejich vyučování nebo osvojování příslušných herních dovedností,- umí definovat předpoklady k úspěšnému provozování vybraných her.- Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování vybraných her.- Má přehled o institucionálním zabezpečení provozování vybraných her.- Umí popsat možnosti ovlivňování účastníků prostřednictvím provozování her ve smyslu rozvoje pohybových schopností, socializace jedinců apod. - Dokáže organizovat turnaj nebo sportovní soutěž popř. garantovat dílčí úsek organizování velké sportovní soutěže ve hrách nebo turnaje.- Dokáže vysvětlit úlohu sportovních her v současném sportovním hnutí i v celospolečenském kontextu.- Je schopen aplikovat poznatky z výzkumu do oblasti sportovních her.

Literatura

Velenský, M., & Karger, J. (2001). Basketbal. Praha: Grada. Rychtecký, L., & Fialová, L. (2007). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK FTVS. Kollah, E. (2006). Fotbal ? technika a taktika hry. Praha: Grada. Kresta, J. et al. (2009). Futsal. Praha: Grada. Táborský, F. (2000). Házená. Praha: ČSH a AŠSK. Dobrý, L., & Velenský, E. (1980). Košíková - teorie a didaktika. Praha: SPN. FAČR. (2013). Pravidla fotbalu. Praha: Olympia. Velenský, M. et al. (2005). Průpravné hry. Praha: Karolinum. Táborský, F. (2004). Sportovní hry I. Praha: Grada. Táborský, F. (2005). Sportovní hry II. Praha: Grada. Jančálek, S., Šafaříková, J., & Táborský, F. (1978). Teorie a didaktika házené. Praha: SPN. Psotta, R., Bunc, V., & Jíra, M. (2000). Učební podmínky a tělesné zatížení v odlišných formách fotbalu u dětí mladšího školního věku. Česká kinantropologie. Psotta, R., & Velenský, M. (2001). Vyučování sportovních her ve školní tělesné výchově: hodnocení různých přístupů. Česká kinantropologie. Süss, V. (2006). Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu. Praha: Karolinum. Psotta, R., & Velenský, M. et al. (2009). Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum. Bláha, L. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Kresta, J., & Doboš, M. (2012). Analýza pohybové aktivity rozhodčího futsalu v okresních soutěžích. In D. Cihlář & D. Petrů (Eds.), Kinesis, salus, educatio. Ústí n. L.: PF UJEP. Velenský, M. (1994). Basketbal - praktická cvičení pro školní tělesnou výchovu. Praha: UK. Další zdroje. Další zdroje. Další zdroje. Další zdroje. Další zdroje. Dobrý, L. (1987). Didaktika sportovních her. Praha: SPN. Psotta, R. (2006). Fotbal kondiční trénink. Praha: Grada. Kresta, J., Fousek, P., Stříž, M., & Stejskal, P. (2009). Futsal. Praha: Grada. Süss, V., & Buchtel, J. et al. (2003). Hodnocení herního výkonu ve sportovních hrách. Praha: Karolinum. Šafaříková, J., & Táborský, F. (1986). Malá škola házené. Praha: Olympia. Bláha, L. (2010). Námět k začlenění jedince se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením do pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže. Süss, V. (2003). Softball a baseball: technika, herní situace, pravidla. Praha: Grada. Kresta, J., & Šmíd, P. (2010). Současné poznatky o pohybové aktivitě rozhodčích sportovních her. Kinesis, salus, educatio 2009. Ústí nad Labem: UJEP. Dobrý, L. & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha: Olympia. Kolář, P. et al. (2004). Sportovní hry ze světa. Praha: ČASPV. Matoušek, J. (1995). Teorie a didaktika házené. Brno: PF MU. Ondřej, O., Navara, M., & Buzek, M. (1986). Teorie a didaktika kopané. Praha: SPN. Buzek, M. (2007). Trenér fotbalu ?A? licence UEFA licence 1. Díl - obecné kapitoly. Praha: UK. Velenský, M. (1992). Základní program aplikace útočné a obranné činnosti. Praha: Svoboda. Bláha, L. (2009). Základy tchoukballu ? učebnice. Ústí nad Labem: Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce, Zápočtové požadavky z předmětu:- Vedení rozcvičení podle rozpisu. - Správná aplikace rozhodování a účast na organizaci výuky.- Zpracování a realizace metodického výstupu a teoretické práce na vybrané téma.- Podíl na organizaci sportovní akce na stanovené nebo vybrané úrovni (tj. rekreační až výkonnostní nebo vrcholové provozování).- Pozitivní hodnocení o aktivní účasti studenta na akci a zpráva o konané akci

Garant

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. Jan KrestaPaedDr. Marcel Žákdoc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. Jan KrestaPaedDr. Marcel Žák