Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zdravotně orientované pohybové režimy II (KTV / 4299)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 4299 - Zdravotně orientované pohybové režimy II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky a semináře (rozbor problematiky):1. Úvod - základní informace o předmětu, organizace, obsah.2. Vazba uplatňování pohybových aktivit na zdraví, vztah zdraví a zdravotně orientované zdatnosti. Zdravotní benefity uplatňování pohybových aktivit, změny v pojetí tělesné výchovy s ohledem na současné představy o úloze aktivní účasti na pohybových aktivitách.3. Možné intervence na podporu aktivního životního stylu a zdraví prospěšnému uplatňování pohybových aktivit. Plánování intervenčních akcí s ohledem na zdravotní stav jedince, prostředí jeho života, stanovení dlouhodobých cílů intervenčních programů.4. Plánování programů pro děti a mládež, pohledy na školská kurikula s ohledem na vhodnost pohybové režimy dětí a mládeže. Možnosti intervencí ve výchovně vzdělávacích zařízeních. Úloha rodiny ve výchově k aktivnímu životnímu stylu.5. Problém obezity a nadváhy, rovnováha příjmu a výdeje energie, proměnné provázející výskyt obezity a nadváhy. Specifika intervenčních programů při výskytu obezity a nadváhy u dětí, dospělých a starších osob.6. Problém zdravotního postižení a udržení zdravého životního stylu s ohledem na specifika postižení. Kombinovaná postižení. Redukce negativních jevů chování u osob s některými typy postižení prostřednictvím aplikace pohybových aktivit a úprav pohybových režimů.7. Pohybové aktivity osob staršího věku. Úpravy pohybových intervencí s ohledem na stav pohybového ústrojí, úroveň pohybových schopností. Možnosti uplatňování vybraného spektra pohybových aktivit vhodných pro dlouhodobé a trvalé uplatňování osob staršího věku. Možnosti pohybových intervencí v domech pro seniory a v domech s pečovatelskou službou. Sociální podpora osob s potřebou redukce nadváhy.8. Prostředky pro terénní monitorování pohybové aktivity. Možnosti jejich aplikace a využití pro potřeby úprav pohybových režimů. Využití pedometrů, actigrafů, dotazníků, záznamových archů aj..9. Prostředky pro terénní monitorování pohybové aktivity a prostředky pro laboratorní hodnocení úrovně zdatnosti Využití snímačů srdeční frekvence, přístrojových technik a informačních technologií aj. Testování, hodnocení.10. Využití informačního systému INDARES pro potřeby zjištění stavu úrovně zdatnosti, monitoringu uplatňování pohybových aktivit a podpora výzkumných aktivit v oblasti monitoringu pohybových aktivit.11. Komunální politika ve vztahu k podpoře pohybových aktivit obyvatelstva, strategická rozhodnutí na podporu veřejného zdraví, politika státu a jednotlivých resortů ve sféře podpory pohybových aktivit u širokých skupin obyvatelstva.12. Interakce výživy a pohybových programů na podporu zdraví a zdravého životního stylu. Příprava a realizace drobného šetření nebo účast na komplexním šetření pracovištěm. Práce s odbornými zdroji k problematice.13. Hodnocení seminárních prací, prezentace výsledků individuálních projektů nebo dílčích částí šetření.14. Dokončení prezentace, hodnocení a udělení kontrol studia.Studium je rozděleno do bloků. Individuálním samostudiem si studenti osvojují část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech a ve studijních oporách, popř. na webových stránkách příslušných sportovních svazů. V rámci společné přednášky a semináře se prezentují zejména témata 2, 3, 4, 5. Dále se přistupuje k organizování samostudia a to zejména osvojení si dovedností práce s měřicí a záznamovou technikou (vyjma laboratorních přístrojů) a softwarem (systémem INDARES) na vlastních projektech. Patří k nim obsah bloků témat 1, 6, 8, 9, 10, 11,12.Způsob kontroly a výuky:Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura a zejména pak studijní opory uvedené na stránkách systému MOODLE (https://moodle.pf.ujep.cz/).Jako studijní opory lze také použít:Stránky Indares.com. http://www.indares.com/public/, stránky HBSC studie UP Olomouc (http://www.hbsc.upol.cz).

Získané způsobilosti

Student je po absolvování předmětu:- Je schopen aktivně používat pojmy z oblasti zdraví, pohybových režimů, zdravého životního stylu, kvality života a pohybové aktivity.- Umí popsat problémy aplikace pohybových aktivit a možnosti intervence do pohybových režimů u různých skupin populace s ohledem na zdravotné stav jedinců. - Schopen prokázat teoretické znalosti v oblasti teorie sportovního a kondičního tréninku, kvality života a zdravého způsobu života.- Schopen popsat faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit.- Dokáže interpretovat faktory ovlivňující výběr cvičení a prostředků pro tvorbu a realizaci pohybových aktivit.- Dokáže vybrat vhodné pohybové aktivity a cvičení pro pohybové režimy realizované v různém prostředí nebo část populace.- Ovládá základní terénní měřící a hodnotící techniky a přístroje pro používané pro široké skupiny populace i velmi úzce vymezené skupiny osob se specifickými potřebami- Dokáže v praxi uplatnit získané poznatky pro přípravu návrhů nebo realizaci intervenčních pohybových programů. Zároveň je umí sledovat a hodnotit jejich úspěšnost.- Schopen navrhnout a vytvořit měsíční zdravotně orientovaný pohybový program pro vybranou skupinu osob nebo skupinu se zdravotním omezením.- Umí definovat a vymezit strategické nástroje a rozhodnutí státní politiky nebo komunální sféry na podporu pohybových aktivit obyvatelstva a jejich přínos veřejnému zdraví.

Literatura

Kudláček, M. et al. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Bunc, V. (2006). Energetická náročnost pohybových aktivit a její využití pro ovlivňování tělesné hmotnosti. In R. Vobr (ed). Disportare 2006. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. Bartůňková, S. (2006). Fyziologie člověka a tělesných cvičení. Praha: Karolinum. Blahutková, M., Řehulka, E., & Dvořáková, Š. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido. Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého. Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. Břeclav: Presstempus. Hnízdil, J., & Havel, Z. (2010). Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela. Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně. Havel, Z. & Hnízdil, J. (2009). Rozvoj a diagnostika silových schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně. Hnízdil, J. (2012). Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně. Hnízdil, J. (2005). Rozvoj pohybových schopností. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně. Jansa, P., Kocourek, J., Votruba, J., & Dašková, B. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS. Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. Dovalil, J. et al. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia. Hendl, J., & Dobrý, L. et al. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit. Monitorování, intervence, evaluace. Praha: Karolinum. Heller, J. (1996). Fyziologie tělesné zátěže II. Speciální část - 3.díl. Praha: Karolinum. Teplý, Z. (1990). Pohybový režim dospělých. Praha: Univerzita Karlova. Bunc, V. (1995). Pojetí tělesné zdatnosti a jejich složek. Těl.Vých. Sport Mlád. Adler, M. J. (1999). Strečink. Praha: Grada Publishing. Teplý, Z. (1988). Teoretické základy tvorby pohybových režimů a jejich praktická realizace. Praha: ÚV ČSTV. Teplý, Z. (1995). Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha : Česká asociace sport pro všechny.

Požadavky

Aktivní účast na výuce 80%, účast na šetření, zpracování dílčího úkolu z šetření ve formě seminární práce podle zadaného tématu.

Garant

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. Jan Hnízdil, Ph.D.Mgr. Martin Nosek, Ph.D.doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. Jan Hnízdil, Ph.D.Mgr. Martin Nosek, Ph.D.